På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Jag förstår
Meny
Logotyp, till startsidan

Om e-legitimation

En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, till exempel id-kort eller körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.

Se filmen om fördelarna med att kunna identifiera sig på internet.

Med e-legitimationen

  • legitimerar du dig och får tillgång till uppgifter som finns om dig själv eller ditt företag, till exempel i Skatteverkets register
  • kan du skriva under en handling och skicka in den till exempelvis Skatteverket i form av ett elektroniskt dokument.

E-legitimationen kan vara i form av en fil på en hårddisk, på ett kort, eller via Mobilt BankID. Hos vissa banker benämns e-legitimationen för Mobilt BankID.

Mobilt BankID

Precis som e-legitimation på fil och på kort är Mobilt BankID en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Du kan använda Mobilt BankID både när du surfar från telefonen/surfplattan eller när du vill nå e-tjänsten från en dator. Det kan vara mer praktiskt att använda om du till exempel inte har BankID på den dator (oavsett MAC eller PC) du använder eller inte kan installera BankID på kort eller fil. Det enda som krävs är att du har med dig den telefon eller surfplatta där du har din mobila BankID-app installerad.

Mobilt BankID kan användas i de flesta moderna mobiltelefoner och surfplattor förutsatt att de har åtkomst till internet.

Så skaffar du e-legitimation

För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och ha uppnått viss ålder. Vilka åldersgränser som gäller framgår av e-legitimationsutfärdarnas webbplatser.

Är det en juridisk person (aktiebolag, handelsbolag eller ideell förening) så är det firmatecknarens eller ombudets e-legitimation som används.

Du som redan är kund i en internetbank kan skaffa e-legitimation på kort eller på fil som laddas ner till din dator. Dessutom erbjuder de flesta bankerna Mobilt BankID.

Fördelar med e-tjänster

Du kan använda samma säkerhetslösning, det vill säga e-legitimation, för många tjänster på internet oavsett vilken myndighet, kommun eller företag som tillhandahåller tjänster.

Det finns flera fördelar när du använder våra e-tjänster jämfört med att använda pappersblanketter. Genom e-tjänsterna kan du bland annat

  • spara tid
  • slippa begränsade öppettider och långa telefonköer
  • få tillgång till dina egna uppgifter och kan själv ändra om några uppgifter är felaktiga
  • få hjälp med olika beräkningar.
Om e-legitimation
Skatteverket

Till toppen