På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Jag förstår
Logotyp, till startsidan

Rekryteringsprocessen

Här kan du läsa om hur du ska göra om du vill söka jobb hos oss.

För att söka en utannonserad anställning hos oss, klicka på knappen Ansök som finns längst ner i varje annons under rubriken Lediga jobb. Du ska bifoga ett CV/meritförteckning och ett personligt brev.

Ansökan kan göras ända fram till klockan 24.00 sista ansökningsdagen. Därefter stängs annonsen och försvinner från listan med aktuella annonser.

När du har skickat in din ansökan får du ett kvitto på att vi har mottagit den. Om du inte får något kvitto har din ansökan inte registrerats och du bör skicka om den alternativt kontakta rekryterande HR-konsult.

Urval och intervjuer

När ansökningstiden är slut läser vi alla ansökningar vi fått. Därefter väljer vi ut ett antal personer vi vill träffa. När vi väljer utgår vi från erfarenhet, utbildning och andra formella och personliga krav vi har på den person vi vill anställa.

Om du tillhör dem som bäst uppfyller kraven kallas du till en personlig intervju där du träffar den rekryterande chefen och en HR-konsult. Därefter kontaktar vi de referenspersoner du angivit, oftast nuvarande och tidigare chefer. Vi kontaktar inga referenser utan att du vet om det.

Slutligen kan det hända att vi gör kompletterande djupintervjuer eller tester.

Vi hör av oss med återkoppling

När vi tillsatt en tjänst hör vi av oss till alla som sökt. Om du varit på intervju kontaktar vi dig personligen, och annars får du ett meddelande via e-post om att vi tillsatt tjänsten med en annan sökande.

En rekrytering tar normalt mellan en och tre månader. Om anställningen är säkerhetsklassad kan det dock ta lite längre tid, eftersom vi bl.a. måste göra en registerkontroll hos Säkerhetspolisen.

Rekryteringsprocessen
Skatteverket

Till toppen