Datum: 2017-04-18
131 125509-17/112
Miljö- och energidepartementet (M2017/00723/R)
103 33 STOCKHOLM
Skatteverket har anmodats yttra sig över rubricerad promemoria. Skatteverket begränsar sig till att lämna synpunkter på de förslag som gäller eller anknyter till Skatteverkets verksamhet.
Skatteverket välkomnar förslaget om att skattebefrielsen för bränslen som anges i 2 kap. 1 § första stycket 1, 2 eller 3 lagen (1994:1776) om skatt på energi (LSE) begränsas till bränslen som till mer än 98 volymprocent framställts av biomassa. Skatteverket har inga invändningar mot förslagen i övrigt avseende ändringar av beskattningsbestämmelserna.
När det gäller förslaget till lag om reduktionsplikt vill Skatteverket påtala att den hänvisning som i 4 § görs till skattskyldighet enligt 4 kap. 1 § 1 och 2 LSE inte är helt korrekt.
Skatteverket saknar en analys och beskrivning av konsekvenserna av ett införande av den föreslagna lagen om reduktionsplikt när det gäller effekterna avseende inkomstskatt och mervärdesskatt. I konsekvensanalysen saknas även uppgift om att införandet skulle få konsekvenser för Skatteverket med anledning av verkets roll som borgenärsföreträdare.
Förslaget om höjning av nivån för energiskattebefrielsen för höginblandad etanol som används i gnisttända motorer och höginblandad Fame beräknas medföra initiala kostnader om 50 000 kr. Övriga förslag beräknas medföra initiala kostnader om 600 000 kr och löpande kostnader om 180 000 kr per år.
Förslaget om att slopa skattebefrielsen för låginblandning av biodrivmedel i bensin och dieselbränsle innebär en förenkling som förväntas innebära en kostnadsminskning om 100 000 kr per år.
I 4 § i den föreslagna lagen om reduktionsplikt anges att den som är skattskyldig enligt 4 kap. 1 § 1 och 2 LSE för reduktionspliktig energimängd har en reduktionsplikt. Skattskyldigheten enligt de nämnda bestämmelserna i LSE avser dock inte en energimängd. I avsnitt 6 beskrivs bestämmelsen som att den som är skattskyldig för skatt på bränslen som motsvarar reduktionspliktig energimängd har en reduktionsplikt.
En överlåtelse av utsläppsminskning i enlighet med 7 § i den föreslagna lagen om reduktionsplikt kan få mervärdesskattekonsekvenser. I promemorian saknas dock en beskrivning av dessa konsekvenser.
Skatteverket konstaterar att det även saknas en beskrivning av de konsekvenser som ett införande av den föreslagna lagen om reduktionsplikt får avseende inkomstbeskattningen.
Ett införande av den föreslagna lagen om reduktionsplikt får konsekvenser för Skatteverket med anledning av verkets roll som borgenärsföreträdare. Detta framgår dock inte av promemorian.
Skatteverket anser att konsekvenserna i de nämnda avseendena bör analyseras i den fortsatta beredningen av detta lagstiftningsärende. En beskrivning av konsekvenserna bör redovisas i den proposition som regeringen förväntas lämna till riksdagen.
I avsnitt 17.4.2 anges att gruvdieselbefrielsen ges för både drivmedel som klassas som dieselbränsle och drivmedel klassade som likvärdigt bränsle. Detta uppfattas som att gruvdieselbefrielsen även omfattar bränslen som avses i 2 kap. 3 eller 4 § LSE och som enligt bestämmelserna i dessa paragrafer ska beskattas med samma belopp som gäller för omärkt dieselbränsle.
Omfattningen av gruvdieselbefrielsen regleras i 6 a kap. 1 § 13 LSE. Av lagtextens nuvarande lydelse framgår att gruvdieselbefrielsen inte omfattar andra bränslen än bränsle som avses i 2 kap. 1 § första stycket 3 b LSE. Den nuvarande gruvdieselbefrielsen omfattar således inte bränslen som avses i 2 kap. 3 eller 4 § LSE. Detta gäller även om dieselbränsle är det bränsle enligt 2 kap. 1 § LSE som bränslet som avses i 2 kap. 3 eller 4 § LSE bedömts likvärdigt med. I promemorian lämnas inget förslag om att ändra omfattningen av skattebefrielsen enligt 6 a kap. 1 § 13 LSE. Den aktuella meningen bör därför justeras inför den kommande propositionen.
I författningskommentaren till 7 kap. 3 b § LSE anges att begränsningar av avdragsrätten för vissa bränslen framgår av första stycket 1 och 2. Enligt det förslag som föreslås gälla redan fr.o.m. den 1 januari 2018 ska skattebefrielsen dock vara 100 procent för de beståndsdelar som avses i punkterna 1-2. Beskrivningen i författningskommentaren tycks därmed avse skattebefrielsens omfattning före den ändring som föreslås träda ikraft den 1 januari 2018.
Förslaget om höjning av nivån för energiskattebefrielsen för höginblandad etanol som används i gnisttända motorer och höginblandad Fame beräknas medföra initiala kostnader om 50 000 kr för informationsinsatser.
Övriga förslag beräknas medföra initiala kostnader om 200 000 kr för informationsinsatser och ändringar av blanketter samt 400 000 kr för systemutveckling. De löpande kostnaderna för systemutveckling/-underhåll beräknas till 180 000 kr per år.
Förslaget om att slopa skattebefrielsen för låginblandning av biodrivmedel i bensin och dieselbränsle innebär en förenkling som förväntas innebära minskade kostnader för Skatteverket. Kostnadsminskningen är svår att uppskatta, men beräknas uppgå till 100 000 kr per år.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.