Datum: 2017-04-18
131 137468-17/112
Fi2017/01469/S2
Skatteverket har inga invändningar mot att förslagen genomförs. Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter på förslagen. Synpunkterna gäller utformningen av författningsförslagen.
Förslagen medför en engångskostnad som uppgår till 150 000 kr samt en löpande årlig kostnad på 200 000 kr.
Skatteverket föreslår att 1 kap. 6b § i förslag till lag om ändring i vägtrafikskattelagen (2006:227), VSL, omformuleras och struktureras om.
Syftet med stycke 2 i 1 kap. 6b § är att vissa typer av fordon ska gynnas särskilt. Det är oklart om syftet med bestämmelsen får genomslag så som paragrafen nu utformats.
Av författningskommentaren framgår att syftet med att införa stycke 3 är att det i de fall det finns uppgift om koldioxidutsläpp vid viktad/blandad körning är det den uppgiften som ska användas för beskattning. Så som paragrafen nu utformats är det oklart om detta uppnås eller om stycke 4 innebär att detta stycke ska tillämpas i stället.
I promemorian anges att syftet med att införa stycke 4 är att förtydliga att det är utsläppsvärdet enligt den nya WLTP-körcykeln som ska användas vid fastställande av fordonsskatt. Så som paragrafen nu utformats är detta inte tydligt och bestämmelsen riskerar att påverka tillämpningen av stycke 2 och 3.
Skatteverket föreslår därför att paragrafen omformuleras och struktureras om, t.ex. genom att stycke 4 läggs i en egen paragraf och formuleras så att syftet uppnås.
Skatteverket föreslår att det i 16 § i förslag till förordning om klimatbonusbilar görs ett tillägg.
GBER får inte tillämpas på stöd till företag i ekonomiska svårigheter. För att undvika risken för felaktig utbetalning av bonus bör det i den föreslagna förordningen om klimatbonusbilar tydligt framgå att stöd inte får ges till företag i ekonomiska svårigheter. Skatteverket anser att det vid tillämpning av GBER saknas en bestämmelse om att företag i ekonomiska svårigheter inte har rätt till statligt stöd och därmed inte heller rätt till den föreslagna klimatbonusen och föreslår att det i 16 § förslag till förordning om klimatbonusbilar görs ett tillägg att bonus inte får betalas ut till företag i ekonomiska svårigheter enligt artikel 2.18 GBER [1]. Jämför bestämmelserna i lag (1994:1776) om skatt på energi (1 kap. 12 § och 9 kap. 2 §).
Vidare anser Skatteverket att det finns skäl att se över hänvisningarna till GBER och se till att dessa blir mer enhetliga i förhållande till liknande hänvisningar i andra lagstiftningsprodukter.
Skatteverket föreslår att det förtydligas vad som gäller om överklagbarheten av beslut om återkrav av utbetalt stöd.
Om den som mottagit en bonus enligt den föreslagna förordningen är återbetalningsskyldig enligt 19 § förslag till förordning om klimatbonusbilar ska Transportstyrelsen med stöd av 20 § i den föreslagna förordningen besluta om återkrav av bonusen. Av 23 § förslag till förordning om klimatbonusbilar framgår att beslut om återkrav inte får överklagas. Lagförslaget stämmer dock inte överens med vad som står på sidan 23 i promemorian att, "Även en tvist om återbetalning av redan utbetalda medel ska naturligtvis också kunna prövas av en domstol". Det bör därför förtydligas vad som gäller om överklagbarheten av beslut om återkrav av utbetalt stöd. Skatteverkets uppfattning är att dessa beslut ska kunna överklagas.
Skatteverket beräknar att förslagen medför en engångskostnad om 150 000 kr samt en löpande årlig kostnad om 200 000 kr. Kostnaderna består i huvudsak av förändringar av blanketter, broschyrer och information på webben samt ökad mängd ärenden och frågor till följd av att vissa fordon ska betala en malus.
[1] Kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni 2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i EUF-fördraget.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.