På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Jag förstår
Meny
Logotyp, till startsidan

Ansökan e-tjänster – Deklarationsombud

SKV 4809

Ladda ner

Utgåva 12, utgiven i september 2013. Antal sidor: 2

Information

Den 1 januari 2012 ändrades reglerna om deklarationsombud. Du kan ha flera deklarationsombud.  Även följande uppgiftslämnare får ha deklarationsombud:

  • representant för enkelt bolag eller partrederi
  • huvudman för mervärdesskattegrupp
  • ombud för generalrepresentation
  • momsombud för utländsk företagare.

Deklarationsombuden får lämna fler sorters deklarationer och läsa uppgifter.

Vad innebär behörigheten deklarationsombud?

Deklarationsombud kan

  • lämna elektroniska deklarationer: moms- och arbetsgivardeklarationer, inkomstdeklaration 1 och 2, preliminär inkomstdeklaration samt fastighetsdeklaration
  • läsa uppgifter från skattekontot, lämnade moms- och arbetsgivardeklarationer, preliminära inkomstdeklarationer, skattebesked samt fastighetsdeklaration
  • komplettera lämnade uppgifter i en deklaration
  • begära anstånd med att lämna deklaration 

Ansökan ska vara underskriven av den deklarationsskyldige. För juridiska personer ska behörig firmatecknare skriva under. Att ansöka om deklarationsombud är inte en löpande förvaltningsåtgärd och VD kan därför inte skriva under.

Vart skickar jag blanketten?

Skicka blanketten till den adress som står på blanketten. Om det inte står någon adress där kan du skicka blanketten till ditt skattekontor.

För att kunna öppna filen och läsa den behöver du ett program som kan läsa pdf-filer. Behöver du installera ett program, exempelvis Adobe Reader, kan du ladda ner det från internet. Tips om pdf-dokument

Ansökan e-tjänster – Deklarationsombud (SKV 4809)
Skatteverket

Till toppen