På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Hur betalar den anställde in sin preliminära skatt?
Den anställde ska själv betala in preliminär skatt till Skatteverket om han eller hon arbetar i Sverige för en utländsk arbetsgivare utan fast driftställe i Sverige. Anställda som är bosatta i Sverige lämnar en Preliminär inkomstdeklaration (SKV 4314) till Skatteverket. Den anställde får sedan ett beslut om hur mycket skatt som ska betalas, (så kallad SA-skatt) utifrån upplysningarna i den preliminära inkomstdeklarationen.
Inbetalningarna ska ske månadsvis till Skatteverket. Arbetsgivaren bör uppmärksamma den anställde på att denne själv ansvarar för inbetalning av den preliminära skatten.
Om den utländske arbetsgivaren ändå gjort avdrag för svensk preliminär skatt från den anställdes lön innebär det att den anställde endast kan tillgodoföras beloppet som avdragen preliminär skatt, det vill säga som A-skatt, om
I det fall den utländska arbetsgivaren har gjort avdrag för skatt på den anställdes lön, men inte betalat in den till Skatteverket, kan den anställde inte tillgodoföras det avdragna beloppet. Den anställde kommer i detta fall att beskattas för det belopp som arbetsgivaren betalat ut, dvs. avtalad lön minus eventuellt belopp som arbetsgivaren dragit av men inte betalat in till Skatteverket. Skatteverket kommer sedan att kräva den anställde på skatten. Arbetsgivaren ska även i detta fall lämna en svensk kontrolluppgift där lön och förmåner redovisas.
Arbetsgivare är alltid skyldiga att lämna kontrolluppgift om de betalat ut ersättning till anställd som ska beskattas i Sverige.