På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Redovisa arbetsgivaravgifter och skatteavdrag

Om din huvudman är arbetsgivare åt dig eller någon annan ska du för din huvudmans räkning redovisa all ersättning din huvudman betalar ut i antingen en förenklad arbetsgivardeklaration eller en arbetsgivardeklaration.

När använder du den förenklade arbetsgivardeklarationen?

Om din huvudman bara gör några enstaka utbetalningar under året kan det vara enklast att vid dessa tillfällen lämna en förenklad arbetsgivardeklaration. Huvudmannen ska då inte vara registrerad som arbetsgivare och det behövs inte heller någon kontrolluppgift. Skatteverket sammanställer de uppgifter du har lämnat under året och du får ett meddelande i januari om vilken ersättning du ska deklarera i din inkomstdeklaration.

I broschyren ”Förenklad arbetsgivardeklaration för privata tjänster”, (SKV 448), kan du läsa mer om hur du redovisar arbetsgivaravgifter och avdragen skatt i en förenklad arbetsgivardeklaration.

Använd gärna ”Hjälpblankett för god man”, (SKV 4882) när du fyller i den förenklade arbetsgivardeklarationen.

Använd en förenklad arbetsgivardeklaration för varje betalningsmottagare.

Var lämnar du den förenklade arbetsgivardeklarationen?

Den förenklade arbetsgivardeklarationen skickar du till din huvudmans skattekontor. Adressen hittar du på baksidan av den förenklade arbetsgivardeklarationen.

När använder du arbetsgivardeklarationen?

Om din huvudman gör regelbundna utbetalningar blir det antagligen enklast för dig att varje månad redovisa i en arbetsgivardeklaration. Huvudmannen måste vara registrerad som arbetsgivare hos Skatteverket. Huvudmannen får då arbetsgivardeklarationen automatiskt varje månad. Du registrerar din huvudman som arbetsgivare genom att fylla i blanketten Företagsregistrering (SKV 4620).

Redovisa alla mottagares ersättning i samma arbetsgivardeklaration.

Lämna kontrolluppgift senast 31 januari

Om du använder arbetsgivardeklarationen ska du också vid årets slut lämna en kontrolluppgift för huvudmannens räkning på alla arvoden, förmåner och kostnadsersättningar som huvudmannen betalat ut till dig och eventuella andra under kalenderåret. Lämna kontrolluppgiften så att den finns hos Skatteverket senast den 31 januari året efter kalenderåret.

Läs mer i broschyren ”Kontrolluppgifter – lön, förmåner m.m.”, (SKV 304). Kontrolluppgiften behöver du till din egen inkomstdeklaration.

Du ska inte lämna någon kontrolluppgift om

  • den sammanlagda ersättningen under året är mindre än 1 000 kr och du inte har gjort något skatteavdrag
  • du använder den förenklade arbetsgivardeklarationen (och huvudmannen alltså inte är registrerad som arbetsgivare).

Om du vill avregistrera huvudmannen som arbetsgivare

Om huvudmannen är registrerad som arbetsgivare men vill använda den förenklade arbetsgivardeklarationen ska du avregistrera honom eller henne som arbetsgivare. Det gör du genom att fylla i och skicka in blanketten Avregistrering som arbetsgivare (SKV 4881).

Skatteverket

Till toppen