Skatteverkets vision är "Tillsammans gör vi samhället möjligt. – Enkelt, rätt och tryggt för alla".
Kundens möte med Skatteverket ska vara och upplevas som enkelt, rätt och tryggt för alla, oavsett var det sker och vem som är kunden. Det är något som omfattar all verksamhet på Skatteverket. Kundmötet ska kännetecknas av att det ska vara:
När vi möter kunder, utvecklar vår verksamhet, handlägger och kontrollerar ska vi utgå från kundens naturliga situation och behov istället för vår organisation och våra processer. Vi ska stödja kunden i kundens situation så att det blir så smidigt som möjligt för kunden och lätt att göra rätt. Genom att utgå från kundens situation och behov skapar vi bättre förutsättningar för oss att uppnå detta. Det uttrycks i både vår strategi och vision.
Vi vill göra det enklare för kunden att fullgöra sina skyldigheter kring beskattning och folkbokföring i ett tidigt skede, i ett för kunden naturligt sammanhang där kunden ändå befinner sig. Allra enklast blir det om det sker automatiserat, utan att kunden behöver agera. Om vi kommer in tidigt i kundens situation, blir det mer rätt från början, enklare för kunden och svårare att göra fel.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.