Dnr. 5103-98/900
Obs! Nedanstående skrivelse upphörde att gälla 2007-12-20.
Skrivelse rörande ansökan av Riksskatteverket om förhandsbesked i skattefrågor publicerad 1998‑07‑01, dnr 5103‑98/900, upphör att gälla. Skrivelsen upphör att gälla eftersom den behandlar regler som inte längre är aktuella. Dessa regler har ändrats i samband med att Skatteverket infördes.
Sammanfattning
I skrivelsen redogörs för förutsättningarna för när RSV kan ansöka om förhandsbesked i skattefrågor samt för hur samarbetet mellan SKM och RSV skall utformas.
Riksskatteverket har, med verkan fr.o.m. den 1 juli 1998, fått möjlighet att ansöka om förhandsbesked hos Skatterättsnämnden.
Inledning
I samband med att bestämmelserna om förhandsbesked i lagen (1951:442) om förhandsbesked i taxeringsfrågor, lagen (1984:151) om punktskatter och prisregleringsavgifter samt mervärdesskattelagen (1994:200) förs samman till en ny lag - lagen (1998:189) om förhandsbesked i skattefrågor - har också Riksskatteverket (RSV) getts möjlighet att ansöka om förhandsbesked hos Skatterättsnämnden (SRN). Se vidare prop. 1997/98:65 och 1997/98:SkU 19.
Den nya möjligheten att ansöka om förhandsbesked gäller frågor om inkomstskatt eller avgift enligt 1 kap. 1 § första stycket taxeringslagen, skatt som avses i 1 kap. 1 § första stycket 1 lagen om punktskatter och prisregleringsavgifter, skatt enligt mervärdesskattelagen samt taxering enligt fastighetstaxeringslagen.
I denna skrivelse redogör RSV för i vilka situationer det kan bli aktuellt att ansöka om förhandsbesked samt hur det praktiska samarbetet mellan skattemyndigheterna (SKM) och RSV med anledning härav bör utformas. Skrivelsen är gjord med utgångspunkt i hanteringen av taxeringsärenden, men är i motsvarande mån även tillämplig i fråga om punktskatter, mervärdesskatt och fastighetsskatt.
Förutsättningar för RSV:s ansökan om förhandsbesked m.m.
Den införda möjligheten för RSV att ansöka om förhandsbesked förutsätter att det hos SKM föreligger ett ärende där en enskild i deklaration eller vid begäran om omprövning framställt ett yrkande, eller där enskild ingett en ansökan (t.ex. avseende F-skattsedel), och SKM med anledning härav har fattat ett beslut som gått den enskilde emot. Vidare krävs att det är av vikt för en enhetlig lagtolkning eller rättstillämpning att förhandsbesked lämnas.
För att en ansökan om förhandsbesked om inkomstskatt m.m. respektive fastighetsskatt skall kunna tas upp till prövning av SRN förutsätts bl.a. att RSV:s ansökan kommit in till nämnden före utgången av året efter taxeringsåret, dvs. inom den ordinarie omprövningsperioden. Vad gäller ansökan avseende fråga om punktskatter samt mervärdesskatt skall ansökan ha kommit in till SRN före utgången av andra året efter utgången av det kalenderår under vilket redovisningsperioden har gått ut eller, om skatteredovisningen inte avser redovisningsperioder, den skattepliktiga händelsen har inträffat.
Ytterligare en förutsättning är att frågan inte har anhängiggjorts i allmän förvaltningsdomstol innan RSV:s ansökan om förhandsbesked kommit in till SRN. Fram till dess att SKM fattat ett obligatoriskt omprövningsbeslut och överklagandet överlämnats till länsrätten och därvid anhängiggjorts kan således RSV ansöka om förhandsbesked. Att en fråga av samma beskaffenhet avseende annan skattskyldig är föremål för domstolsprövning utgör däremot inte hinder för SRN:s prövning av ansökan.
Om den skattskyldige begär omprövning av eller överklagar SKM:s beslut sedan ansökan om förhandsbesked gjorts av RSV, skall SKM ompröva beslutet och, vid överklagande, överlämna överklagandet till länsrätten med en underrättelse om att viss fråga i det överklagande beslutet är föremål för ansökan förhandsbesked. Omprövningsbeslutet skall dock fattas utan beaktande av att frågan är föremål för förhandsbesked. Anstånd med inbetalning av skatt skall kunna ges om RSV ansökt om förhandsbesked, även i de fall den skattskyldige inte överklagat SKM:s beslut.
En ansökan om förhandsbesked förfaller om den skattskyldige inte längre vidhåller sitt yrkande eller återkallar ansökan (om t.ex. F-skattsedel). I en sådan situation föreligger inte längre någon tvist mellan den enskilde och det allmänna. Detta kan inträffa såväl i SRN som i Regeringsrätten sedan ärendet efter överklagande anhängiggjorts där.
Det utvidgade förhandsbeskedsinstitutet är endast avsett att träffa fall där det finns ett behov av att snabbt få aktuella prejudikatfrågor klarlagda. Det är med andra ord sådana frågor där det finns ett behov av att snabbt få till stånd en enhetlig lagtolkning eller rättstillämpning som det kan bli aktuellt att RSV ansöker om förhandsbesked. Härmed avses komplicerade frågor där det krävs ingående rättsutredningar och där vägledning inte kan hämtas i lagtext, förarbeten eller rättspraxis. I allmänhet bör det vara fråga om rättsfrågor som kan antas beröra många skattskyldiga.
Frågor som förutsätter bevisföring eller djupare analyser av branschpraxis o.d. bör däremot inte prövas genom förhandsbeskedsinstitutet. Bevisläget bör vara klart eller i vart fall ha gjorts klart vid tidpunkten för RSV:s ansökan. I vissa fall kan det vara aktuellt att lyfta ut en rättsfråga ur ett ärende som även innefattar besvärliga utrednings- och bevisfrågor. Det är således endast bedömningen av rättsfrågor och inte bevisfrågor som RSV skall initiera genom ansökan om förhandsbesked.
Samverkan mellan RSV och SKM
Ansökan om förhandsbesked skall göras av RSV som också kommer att vara part i processen. Ärenden kommer dock att aktualiseras hos SKM i samband med att beslut fattas med anledning av yrkanden i deklarationer (som prövas vid den löpande granskningen eller till följd av vad som framkommer vid revision), begäran om omprövning, ansökningar från den enskilde etc. Detta förhållande medför att RSV och SKM måste hantera ärendena på ett för skatteförvaltningen och den enskilde lämpligt sätt.
RSV anser att hanteringen av de ärenden som kan komma att resultera i en ansökan skall ske enligt följande modell.
Respektive SKM skall hos sig utse en eller flera personer som har till uppgift att se till att medarbetare inom myndigheten uppmärksammar och till ansvarig person eller enhet vidarebefordrar sådana frågeställningar som kan vara lämpliga för förhandsbeskedsprövning. Ansvaret härför bör ligga på respektive rättsenhet eller liknande lämplig lösning.
När SKM har fattat beslut i ett ärende där myndigheten anser att ansökan om förhandsbesked bör ges in skall myndigheten, genom särskilt utsedda personer, ta en underhandskontakt med handläggare på respektive enhet inom RSV för en preliminär diskussion om ärendet bör medföra en ansökan om förhandsbesked. Finner man att så bör ske får det avgöras om SKM eller RSV skall utforma ett förslag till ansökan om förhandsbesked. Därefter fattar RSV beslut om ansökan skall lämnas in samt tar, efter samråd med SKM, i varje enskilt fall ställning till om processen skall föras direkt av RSV eller med förordnande för handläggare hos SKM.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.