Datum: 2016-02-08
131 49055-16/113
Skatteverket och Lantmäteriet har utrett vilka möjliga åtgärder som enligt dagens regler kan vidtas för att underlätta för utländska fastighetsägare att få samordningsnummer.
Skatteverkets syn på frågan har sitt ursprung i den promemoria ”Samordningsnummer och utländska fastighetsägare – en översyn” som lämnades till Finansdepartementet den 18 augusti 2014. Skatteverket står i huvudsak fast vid de bedömningar som gjordes i den promemorian.
Skatteverket är mycket positivt till ett utbyte av GD-nummer mot samordningsnummer för utländska fastighetsägare. Införandet av samordningsnummer bedöms leda till förbättringar för den enskilde och för hanteringen inom Skatteverket. Det skulle underlätta arbetet med att beskatta de utländska fastighetsägarna samt minska felfrekvensen när det gäller omföringar mellan skattekonton, utskick av dubbla förtryckta deklarationer och hantering av returer. Att genomföra utbytet ryms dock inte inom den befintliga budgeten utan ytterligare anslag behövs för att genomföra ett utbyte av samordningsnummer för utländska fastighetsägare.
Vissa ändringar i förordningen (2000:308) om fastighetsregister behöver ändå göras för att författningstexten inte ska vara missvisande, se vidare avsnitt 3.1.
Skatteverket kan i samarbete med Utrikesdepartementet genomföra de informationsinsatser som krävs för att börja byta ut gamla GD-nummer och införa samordningsnummer för utländska fastighetsägare. Ett sådant steg skulle innebära ökad ärendemängd och medföljande kostnader för Skatteverket. Eventuellt kan man överväga ett stegvis utbyte för att på så sätt skjuta på en del av kostnaderna samtidigt som de mest angelägna fastighetsägarnas intressen kan tillgodoses.
Med tanke på det kommande förslaget om samordningsnummer till asylsökande som också ska prioriteras under den närmsta tiden samtidigt med de utländska fastighetsägarna vill Skatteverket lyfta fram risken för att handläggningstiderna kan bli mycket långa utan ytterligare resurser.
Med hänsyn till den tid som krävs för nödvändig systemutveckling bedömer Skatteverket att utbytet av GD-nummer mot samordningsnummer och tilldelningen av samordningsnummer till nya utländska fastighetsägare kan starta tidigast den 1 januari 2018.
Den 27 november 2015 höll Finansdepartementet ett möte om samordningsnummer för utländska fastighetsägare. Vid mötet deltog även representanter från Utrikesdepartementet, Näringsdepartementet, Lantmäteriet och Skatteverket.
Skatteverket fick i uppdrag att återkomma med en skriftlig redovisning av möjliga åtgärder inom dagens regler för att underlätta för utländska fastighetsägare att få samordningsnummer.
I uppdraget ingick att tillsammans med Lantmäteriet gå igenom hur Lantmäteriets rekvisition av samordningsnummer fungerar för Skatteverket.
I uppdraget ingick även att klargöra om Lantmäteriet kan rätta i sina register och byta ut GD-nummer mot samordningsnummer inom det befintliga regelverket samt om ändringen i deras register kan leda till problem för Skatteverket.
Slutligen skulle Skatteverket inom ramen för uppdraget redogöra för möjligheterna att informera de utländska fastighetsägarna om att byta ut deras befintliga GD-nummer mot nya samordningsnummer. Dessutom efterfrågades en prognos om Skatteverket kan hantera den ökade ärendemängden.
Skatteverket och Lantmäteriet har under arbetets gång haft kontakt per e-post. Representanter från myndigheterna har även träffats för ett möte hos Skatteverket den 22 januari 2016.
Skatteverket fick 2013 i uppdrag av regeringen att i samråd med Lantmäteriet utreda möjligheterna att tilldela utländska fastighetsägare samordningsnummer. I uppdraget ingick även att Skatteverket skulle se över reglerna för samordningsnummer utifrån risken för missbruk av dessa nummer. Skatteverket redovisade uppdraget i promemorian ”Samordningsnummer och utländska fastighetsägare – en översyn” den 18 augusti 2014 (dnr 131 430148-14/113).
Skatteverket föreslog i promemorian att utländska fastighetsägare borde tilldelas samordningsnummer och att Lantmäteriet borde rekvirera numren från Skatteverket. Det framhölls att Lantmäteriet är den myndighet som tidigt kommer i kontakt med utländska fastighetsägare och Lantmäteriet bedömdes ha goda möjligheter att få in sådana identitetshandlingar som behövs för att styrka identiteten på personerna.
I promemorian lämnade Skatteverket även flera förslag för att undvika felregistrering, effektivisera arbetet med samordningsnummer och öka registerkvalitén. Dessa förslag ligger dock utanför det aktuella uppdraget till Skatteverket och behandlas därför inte i denna promemoria.
Skatteverkets förslag remitterades till flera myndigheter, bland annat till Lantmäteriet som dock avstyrkte förslaget. Lantmäteriet var visserligen positiva till en utökad användning av samordningsnummer men tveksamma till om förslaget skulle innebära egentlig nytta för den enskilde eller samhället och om kostnaderna för förslaget skulle uppvägas av fördelarna.
Finansdepartementet vill nu utreda om det finns möjlighet att tilldela utländska fastighetsägare samordningsnummer utan de föreslagna författningsändringarna.
När det i redovisningen hänvisas till tidigare förslag från Skatteverket avses nämnda promemoria ”Samordningsnummer och utländska fastighetsägare – en översyn”.
Skatteverket har, i samråd med Lantmäteriet, utrett frågan om Lantmäteriet kan rätta uppgifter i fastighetsregistret och byta ut GD-nummer mot samordningsnummer med det regelverk som gäller idag. Eftersom Lantmäteriet redan i dag kan rekvirera samordningsnummer till utländska fastighetsägare har frågan uppkommit om det är nödvändigt att genomföra några författningsändringar eller om de utländska fastighetsägarnas intressen kan tillgodoses ändå. För att tydliggöra att samordningsnummer får behandlas i Lantmäteriets register behövs ändringar i förordningen (2000:308) om fastighetsregister (för Skatteverkets förslag se tidigare ingiven PM:a). Den slutliga utformningen av dessa ändringar behöver dock beredas vidare med Lantmäteriet.
Syftet med folkbokföringen är att alla samhällsfunktioner i Sverige ska ha tillgång till ett så korrekt underlag som möjligt, gällande befolkningens sammansättning, för att kunna ta beslut i enlighet med den. De uppgifter som registreras i folkbokföringssammanhang ska därför avspegla de verkliga förhållandena så långt det är möjligt. Detta följer av bl.a. folkbokföringslagen (1991:481) och personuppgiftslagen (1998:204), PUL. Det anger grunden för all folkbokförings- och registerverksamhet i Sverige. I 9 § första stycket PUL finns dessutom ett generellt krav på att de personuppgifter som behandlas är riktiga och, om det är nödvändigt, aktuella.
Av syftet med folkbokföringen och nämnda regler följer enligt Skatteverket en skyldighet att hålla fastighetsregistret uppdaterat med korrekta och aktuella uppgifter.
Fastighetsregistret regleras särskilt av lagen (2000:224) och förordningen (2000:308) om fastighetsregister. Ändring av uppgift i fastighetsregistret behandlas i 53 § förordningen (2000:308) om fastighetsregister. När det gäller fysiska personer får Lantmäteriet enligt bestämmelsen endast föra in ett nytt namn i inskrivningsdelen om det finns ett personnummer för den som åtgärden avser. Skatteverket har tidigare föreslagit att bestämmelsen ska ändras så att den även inkluderar personer med samordningsnummer samt att en ny 53 a § ska läggas till för att reglera ändringar av personnummer och samordningsnummer. Enligt Skatteverkets mening är de föreslagna ändringarna, 53 och 53 a §§, nödvändiga eftersom författningstexten annars är missvisande i förhållande till syftet med folkbokföringen och PUL. I dagsläget kan Lantmäteriet inte hantera ändringar av personuppgifter för personer med samordningsnummer. Lantmäteriet kan inte heller hantera hänvisningar mellan olika nummer till följd av t.ex. ändring av födelsetid eller kön.
GD-nummer är inte författningsreglerade utan något som Skatteverket har använt eftersom det har funnits behov av en annan sorts identifikationsnummer för bl.a. beskattningsändamål för de som inte ska vara folkbokförda. Skatteverket anser därför att en ändring från GD-nummer till samordningsnummer inte behöver vara reglerad. Den i promemorian, s. 12, föreslagna övergångsbestämmelsen i 3 p. i förordningen (2000:308) om fastighetsregister, om att föra in uppgift om samordningsnummer och ta bort uppgift om GD-nummer, behövs alltså inte.
När det gäller de övriga författningsförslagen i promemorian förordar Skatteverket att de genomförs men bedömer inte att de är nödvändiga för att byta ut GD-nummer mot samordningsnummer i fastighetsregistret.
Skatteverket är positivt till att byta ut GD-nummer mot samordningsnummer. Det skulle underlätta arbetet med att beskatta de utländska fastighetsägarna samt minska felfrekvensen när det gäller omföringar mellan skattekonton, utskick av dubbla förtryckta deklarationer och hantering av returer. Färre fel i beskattningsverksamheten stärker rättssäkerheten för de enskilda och förtroendet för Skatteverket höjs. Samtidigt skulle förändringen innebära vissa kostnader som Skatteverket tidigare har redovisat i promemorian.
De informationsinsatser och medföljande kostnader som är aktuella kan delas upp i en insats för att byta ut alla gamla GD-nummer mot samordningsnummer, som huvudsakligen belastar Skatteverket, och en insats för den löpande framtida hanteringen om Lantmäteriet rekvirerar och Skatteverket tilldelar samordningsnummer till utländska fastighetsägare. Slutligen kan det också behöva informeras om utbytet av GD-nummer mot personnummer för begränsat skattskyldiga.
Det finns cirka 65 000 utländska fastighetsägare registrerade med GD-nummer. En separat försändelse kan skickas till fastighetsägarna med information om att GD-numret ska bytas ut till ett samordningsnummer och vad som krävs för att utbytet ska kunna genomföras. Alternativet är att utomlands bosatta fastighetsägare informeras om bytet till samordningsnummer och vad som krävs för att utföra bytet tillsammans med utskicket av inkomstdeklarationen. Risken med ett utskick tillsammans med inkomstdeklarationen är att kopior av vidimerade pass skickas tillbaka till Skatteverket tillsammans med inkomstdeklarationen eller tvärtom och genererar extra manuellt arbete. En vidimerad passkopia ska då urskiljas från eventuella övriga bilagor till inkomstdeklarationen. För att undvika förvirring och eventuellt merarbete anser Skatteverket att informationen om utbytet av GD-nummer till samordningsnummer bör skickas separat. Det kan vidare antas att cirka hälften av de utländska fastighetsägarna hör av sig via telefon eller mail för att få ytterligare information om vad som krävs och vad det innebär att byta ut GD-numret till ett samordningsnummer.
Skatteverkets sektion för utomlands bosatta fastighetsägare rekvirerar sedan samordningsnummer till de utländska fastighetsägarna och folkbokföringen tilldelar samordningsnumren. För detta arbete behövs ca 14 årsarbetskrafter. Kostnaden för Skatteverkets arbete att byta ut GD-nummer som är registrerade för utländska fastighetsägare har tidigare beräknats uppgå till sammanlagt cirka 15 950 000 kr. Ytterligare kostnader för IT-utveckling har härefter identifierats men inte ännu inte kunnat beräknas.
Utöver dessa kostnader tillkommer hos Lantmäteriet en kostnad motsvarande cirka 3 000 000 kr i samband med att byta ut befintliga GD-nummer mot samordningsnummer i fastighetsregistret. De ovan beskrivna kostnaderna för att byta ut GD-nummer mot samordningsnummer är engångskostnader. När utbytet är genomfört kommer staten att spara uppskattningsvis 270 000 kr per år genom att använda samordningsnummer i stället för GD-nummer för de utländska fastighetsägarna. Det beror på att hanteringen av GD-nummer i dag medför merarbete i form av omföringar mellan skattekonton på grund av felaktiga inbetalningar och utskick av dubbla deklarationer, något man hoppas kunna eliminera med hjälp av samordningsnummer.
I bilagan till denna promemoria finns bifogat ett schema som visar hur flödet ser ut hos Skatteverket när Lantmäteriet rekvirerar samordningsnummer, manuellt och e-vägen. Där beskrivs de steg som Skatteverket går igenom för att kunna tilldela samordningsnummer till de utländska fastighetsägarna.
Den information om samordningsnummer som behöver lämnas till nya utländska fastighetsägare bör lämnas i samband med ansökan om lagfart. Detta sköts i dag av Lantmäteriet i samarbete med mäklare, banker och advokater. Skatteverket kan tillhandahålla ett informationsblad om samordningsnummer som kan lämnas till fastighetsägarna.
För att Lantmäteriet ska kunna sätta igång är en viss utvecklingsinsats (förstudie och eventuell IT-utveckling) nödvändig liksom tekniska utbyggnader för att kunna rekvirera samordningsnummer e-vägen. Det tillkommer också en årlig kostnad för att rekvirera samordningsnummer. Lantmäteriet räknar med att cirka 4 000 nummer kommer att behöva rekvireras per år. Lantmäteriet har uppskattat den årliga kostnaden till 700 000 kr per år.
De löpande kostnaderna för staten för rekvirering och tilldelning av samordningsnummer skulle i stort sett bli desamma som dagens kostnader för GD-nummer. Skillnaden är att uppskattningsvis 700 000 kr av den årliga kostnaden lyfts över från Skatteverket till Lantmäteriet när identifieringen kommer att ske med samordningsnummer i stället för med GD-nummer. Skatteverkets beskattningsverksamhet kommer då inte längre att ha motsvarande kostnad för att rekvirera GD-nummer. Däremot tillkommer initiala kostnader för systemutveckling. I dagsläget används GD-numren för att beskatta de utländska fastighetsägarna. Det krävs ombyggnader av IT-systemen för att samordningsnumren ska fylla samma funktion.
I de fall informationen inte når de utländska fastighetsägarna eller de av någon annan anledning inte skickar in en kopia av en id-handling kommer Skatteverkets beskattningsverksamhet i ett senare skede att behöva rekvirera samordningsnummer åt dem. Detta är för att de ska betala fastighetsskatt för den fastighet de äger i Sverige. Kostnaden för rekvireringen av samordningsnummer för denna grupp kommer därmed att ligga kvar hos Skatteverket.
3.2.3 Utbyte av GD-nummer mot personnummer för begränsat skattskyldiga
Vid en förändring av identifikationsnummer för utländska fastighetsägare bör möjligheten att även byta ut GD-numren för begränsat skattskyldiga - i första hand utvandrade svenskar – utnyttjas så att Skatteverket kan gå över till att använda befintliga personnummer för dessa skattskyldiga. Den initiala kostnaden för detta är drygt 1 000 000 kr. Efter att utbytet är genomfört beräknas besparingen utgöra 600 000 kr per år.
Det är Skatteverkets önskan och ambition att genomföra även detta steg så snart nödvändiga systemanpassningsåtgärder har vidtagits. För mer information om behovet av utbyte av GD-nummer mot personnummer för begränsat skattskyldiga hänvisas till promemorian s. 36 ff.
Att genomföra de beskrivna informationsinsatserna skulle troligtvis fungera väl. Med hjälp av Utrikesdepartementet kan Skatteverket nå de mest berörda grupperna av utländska fastighetsägare med den information som behövs för att de via Skatteverkets sektion för utomlands bosatta fastighetsägare så snabbt som möjligt ska kunna tilldelas samordningsnummer.
Det är svårt att uppskatta i vilken omfattning ärendemängden kommer att öka. Vissa grupper av utländska fastighetsägare är mycket angelägna om att få samordningsnummer men det är inte troligt att alla 65 000 befintliga utländska fastighetsägare samtidigt kommer att skicka in kopior av id-handlingar. Utrikesdepartementet har enligt uppgift tänkt sig en ordning där informationen först skulle gå ut till de danska fastighetsägarna, knappt 12 000 stycken. Därefter informeras de övriga nordborna, ca 11 000 stycken, innan informationen går ut till övriga 42 000. På så sätt kan man tänka sig en viss förskjutning av ärendemängden.
Med tanke på det kommande förslaget om samordningsnummer till asylsökande som också ska prioriteras samtidigt som de utländska fastighetsägarna vill Skatteverket lyfta fram risken för att handläggningstiderna kan bli mycket långa utan ökade resurser. Som nämnts tidigare saknas i nuläget ekonomiskt utrymme för de 14 årsarbetskrafter som beräknas behövas samt den IT-utveckling som måste genomföras för att kunna sätta igång både utbytet av GD-nummer mot samordningsnummer samt tilldelningen av samordningsnummer till nya utländska fastighetsägare.
Skatteverket är trots allt mycket positivt till att införa samordningsnummer för utländska fastighetsägare så länge medel tilldelas för genomförandet. Det vore en värdefull åtgärd som skulle leda till förbättringar för både den enskilde och för hanteringen inom Skatteverket. Med hänsyn till den tid som krävs för nödvändig systemutveckling bedömer Skatteverket att utbytet av GD-nummer mot samordningsnummer och tilldelningen av samordningsnummer till nya utländska fastighetsägare kan starta tidigast den 1 januari 2018.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.