Datum: 2015-10-12
131 393393-15/112
N2013/5746/MTR
Skatteverket avstyrker att förslaget i promemorian genomförs.
Den föreslagna ändringen som innebär möjlighet att ett fartyg samtidigt kan vara registrerat i två länder, i ursprungslandet och i det svenska skeppslegoregistret, innebär att regelverket för beskattning av sjömän blir än mer komplicerat att tillämpa. För sjömännen innebär det att beskattningsreglerna i vissa fall kan ändras även om man inte byter arbetsgivare eller arbetsplats. Svenska sjömän som har sin anställning på ett EES-fartyg beskattas enligt reglerna för sjöinkomst i 64 kap. respektive 67 kap. 3 § inkomstskattelagen (1999:1229), IL. Svenska sjömän som arbetar på utländska fartyg är skattebefriade enlig reglerna i 3 kap 12 § IL. Ett regelverk som utökar möjligheterna till ändring i fartygets registrerade nationalitet får även till följd att sjömännens beskattning ändras mellan att inkomsten från ombordanställningen är skattebefriad enligt 3 kap. 12 § IL och att den beskattas som sjöinkomst enligt 64 kap. IL. För arbetsgivarna innebär det merarbete i och med att olika kontrolluppgifter kan behöva lämnas under året. För Skatteverket innebär det också merarbete med både att olika regler för beskattning kan gälla under året och att klassificering i fartygsregistret kan behöva ändras flera gånger under året.
Om förslagen i promemorian ändå genomförs vill Skatteverket framföra följande synpunkt avseende den föreslagna ändringen i 64 kap. 5 § andra stycket IL.
I 64 kap. 5 § andra stycket IL har ett tillägg, ”i grunden”, gjorts avseende bareboatcharter för att förtydliga så att det klart framgår att den registrering som avses där är den grundläggande registeringen i det land ägaren valt och inte den tillfälliga registeringen i det svenska registret. Enligt Skatteverkets uppfattning är tillägget i förslaget till lagtext överflödigt. Fartyg som registreras i det svenska skeppslegoregistret blir i och med denna registrering svenskt och uppfyller därmed kriteriet i 64 kap 5 § första stycket IL dvs. anställningen är i det fallet på ett EES-fartyg. Någon prövning enligt andra stycket behöver därmed inte göras och tillägget ”i grunden” i andra stycket behövs inte.
64 kap. 5 § andra stycket ska även efter det nya förslaget om registrering i skeppslega avse fartyg som har sin registrering endast utanför EES vilket inte kräver något förtydligande.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.