För de nästan 950 000 företagare som ska lämna NE-bilaga i årets deklaration finns det mycket hjälp att få. Skatteverkets deklarationsexperter tipsar om vad som är viktigt att tänka på innan deklarationen skickas in och hur de vanligaste felen undviks.
– Det bästa sättet för att undvika fel i deklarationen är att deklarera digitalt. I e-tjänsten finns rätt bilaga skapad med flera uppgifter förifyllda och den nya skatten räknas ut automatiskt. Det är också enkelt att direkt betala eventuell kvarskatt via Swish, säger Alem Resulovic, deklarationsexpert på Skatteverket.
Även de som får hjälp av en redovisningsbyrå kan deklarera helt digitalt. Deklarationen finns som pdf på Mina sidor på skatteverket.se.
– Om du behöver vägledning finns det nyttig information på skatteverket.se, bland annat en steg för steg-guide för hur deklarationen ska lämnas in. Där finns det också kostnadsfria webbseminarier för enskilda företagare som förklarar hur ett årsbokslut görs och hur en NE-bilaga ska lämnas in. Det går även bra att ringa Skatteupplysningen som har extra öppet för deklarationsfrågor de sista dagarna, säger Athina Karapanagiotidou, deklarationsexpert på Skatteverket.
Sista dag att deklarera är den 2 maj. För den som har svårt att hinna få fram alla uppgifter finns det möjlighet att få anstånd. På Mina sidor kan den som behöver få mer tid att deklarera ansöka om anstånd digitalt och få anstånd till den 16 maj med att lämna deklarationen.
Fyra vanliga fel i deklarationen
Kontaktpersoner för media
Athina Karapanagiotidou, deklarationsexpert, 010-574 45 50
Alem Resulovic, deklarationsexpert, 010-577 57 19
Skatteverkets presstjänst, 010-574 89 60
Vid allmänna frågor, kontakta Skatteupplysningen, 0771-567 567
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.