Skatteverkets årsredovisning för 2021 är nu beslutad och har överlämnats till regeringen. I redovisningen presenterar Skatteverket resultatet för regeringens uppgifter och mål för Skatteverket. Årsredovisningen innehåller även bedömning av skatte- och folkbokföringsfelen.
Till följd av pandemin har Skatteverket hanterat olika pandemistöd – framför allt omställningsstöd och tillfälliga betalningsanstånd med skatter och avgifter. Under året beviljades 33 484 företag tillfälligt betalningsanstånd och 52 254 ansökningar om omställningsstöd blev beviljade. En viktig uppgift har också varit att motverka risker för fel och fusk med olika stödåtgärder.
Digitaliseringen vid deklarationsinlämningen har fortsatt att öka i omfattning. Under 2021 lämnade 6,9 miljoner personer sin inkomstdeklaration digitalt, vilket var en ökning med 139 000, jämfört med 2020. Hela 4,1 miljoner personer tog emot sin inkomstdeklaration via en digital brevlåda, en ökning med 500 000. För första gången var det fler som fick deklarationen digitalt än på papper.
Andelen som använde e-tjänsten vid småhustaxeringen, som sker var tredje år, ökade från 50,4 procent 2018, till 79,4 procent 2021, av totala antalet inlämnade deklarationer.
Chattbotten Skatti besvarade 477 684 konversationer. Det är en ökning med 16 procent sedan 2020. Chattbotten har lärt sig att svara på fler typer av frågor och kan också uppfatta och svara på frågor på engelska.
Förtroendet är fortsatt högt för Skatteverket, 87 procent av företagen och 81 procent av privatpersonerna uppgav 2021 att de hade förtroende för Skatteverkets verksamhet. 97 procent av dem som haft kontakt med Skatteverket tyckte att bemötandet har varit bra.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.