Att låga priser på olika tjänster kan ha en mörk baksida är ett av budskapen i den insats som nu pågår och som Skatteverket tillsammans med flera andra myndigheter står bakom. Konsumenter uppmanas att använda sin makt och därmed bidra till att motverka arbetslivskriminalitet.
Kommunikationsinsatsen består bland annat av fejkade annonser som sprids på olika sajter och som erbjuder tjänster till mycket låga priser. Den som klickar på en annons får upp en sida på Arbetsmiljöverkets webbplats som heter ”Låga priser kan innebära att människor utnyttjas”. Där får man veta hur människor, företag och samhälle drabbas av arbetslivskriminalitet illustrerat med berättelser ur utsatta arbetstagares perspektiv.
Filmerna, som kan ses på TV, bio och i myndigheternas sociala medier visar privatpersoner som ska köpa tjänster i branscher som är utsatta för arbetslivskriminalitet. Syftet är att öka allmänhetens kunskap om det här och påverka attityder.
Myndigheterna bakom kommunikationsinsatsen är: Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket och Skatteverket. Arbetet ingår i ett regeringsuppdrag och det pågår till slutet av året.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.