Skatteverket polisanmälde förra hösten ett bedrägeri som gjordes via falska ombudsanmälningar. Skatteverket har gjort en rad insatser för att minimera risken för att liknande ska kunna hända igen.
Bedrägeriet, som ägde rum 2020, är mycket ovanligt. Bedragarna anmälde ombud via pappersblanketter med förfalskade namnteckningar, för ett fåtal personer med höga inkomster. Ombud kan se informationen på skattekontot hos den person de företräder. Däremot kan ett ombud inte begära att få ut pengar som finns på skattekontot.
– Vi ser mycket allvarligt på bedrägeriet, säger Anders Bäck, enhetschef på Skatteverket. Skattekontot innehåller känslig information som obehöriga absolut inte ska ha tillgång till.
Efter händelsen infördes en ny rutin. Behörigheten att få vara ombud för någon träder i kraft först två veckor efter att en anmälan via papper har registrerats. På så sätt kan eventuella fel rättas innan behörigheten träder i kraft. Berörd person får alltid en avisering om att ett ombud registrerats.
Skatteverket har också tagit fram en ny tjänst där alla kan spärra möjligheten att anmäla ombud på papper. Den omfattar alla tjänster där ombud kan anmälas med e-legitimation. Skatteverket genomförde även en särskild kontroll kopplad till bedrägeriet.
– För den som har e-legitimation rekommenderar vi även att skaffa digital brevlåda, och som extra säkerhet ansluta till tjänsterna spärra obehörig ombudsregistrering samt spärra obehörig adressändring, säger Anders Bäck.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.