Just nu förekommer bluffmejl och bedragare som försöker ta över konton på sociala medier. Det förekommer även bluffkonton på sociala medier som utger sig för att vara Skatteverket. Klicka aldrig på okända länkar och lämna inte ifrån dig uppgifter. Skatteverket ber aldrig om dina uppgifter via sociala medier.
Ett av Skatteverkets Instagramkonton, Skatteverket företag, drabbades av bedrägeri den här veckan. Kontot döptes om och profilbilden byttes, men är nu återställt. Händelsen är polisanmäld.
Skatteverket har även anmält andra konton till Instagram som utger sig för att ha Skatteverket som avsändare. Det förekommer också en stor mängd bluffmejl, där avsändaren utger sig för att vara Skatteverket.
– Det förekommer tyvärr många olika typer av bedrägerier. Vi behöver ligga steget före och också sprida information och varna allmänheten, säger Josefine Östfeldt, it-säkerhetschef på Skatteverket.
Om du har fått ett meddelande, mejl eller sms som ser ut att komma från Skatteverket, men som du misstänker är falskt ska du
Skatteverket frågar aldrig efter dina kontouppgifter via mejl, sms eller sociala medier. Vår rekommendation är att du raderar mejlet eller meddelandet.
Om du har lämnat uppgifter och därför blivit utsatt för bedrägeri ska du kontakta polisen för att anmäla brottet. Du bör också kontakta din bank snarast för att spärra ditt konto. Har du lämnat inloggningsuppgifter ska du omedelbart byta lösenord.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.