På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
"Av alla arbetsplatser jag har varit på, trivs jag bäst på Skatteverket. Det beror framför allt på att jag ser värdet i det arbete jag utför. Jag har också frihet och möjlighet att påverka mitt arbete och jag utvecklas och lär mig något nytt dagligen. De ledare och chefer som jag har haft, har alltid främjat utveckling och verkligen satsat på medarbetarna."
Violet, assisterande produktägare, började på Skatteverket år 2015. Utbildning: projektledarutbildning och scrum master.
Jag arbetar som assisterande tjänsteansvarig (assisterande produktägare) för ITSM-området. ITSM (Information Technology Service Management) levererar vårt interna verktygsstöd för processer och arbetssätt inom ärendehantering, beställningshantering, övervakning, konfigurationshantering och kunskapshantering.
Jag jobbar väldigt nära tjänsteansvarig och får representera hen i olika sammanhang. Det kan till exempel innebära att hantera verksamhetskrav, livscykelplanering och olika typer av kortare utredningar. Utöver det så har jag ett särskilt fokus på att arbeta med prognoser, budget och uppföljning, både för ekonomi och leverans. Jag föreslår också förbättringar inom tjänsteområdet.
Av alla arbetsplatser jag har varit på, trivs jag bäst på Skatteverket. Det beror framförallt på att jag ser värdet i det arbete jag utför. Jag har också frihet och möjlighet att påverka mitt arbete och jag utvecklas och lär mig något nytt dagligen. De ledare och chefer som jag har haft, har alltid främjat utveckling och verkligen satsat på medarbetarna.
Jag upplever att utvecklingsmöjligheterna är oändliga. Skatteverket är en stor arbetsplats med många verksamhetsinriktningar och jag upplever att det finns väldigt goda möjligheter för utveckling. Om man själv är intresserad av att utvecklas och har drivet kan man gå hur långt som helst.
Jag började som konsult på Skatteverket och jobbade då med övervakning av it-tjänsterna och incidenthantering. Eftersom jag trivdes så bra sökte jag sedan en tjänst som driftplanerare och koordinator och blev anställd på Skatteverket. Jag har sedan bytt jobb två gånger inom Skatteverket för att nu jobba med de arbetsuppgifter som jag har idag.
Det är att försöka se helheten för våra lösningar och att förstå våra användares behov. Eftersom några av de system som vi förvaltar, exempelvis ärendehanteringssystem och portal, når ut till alla Skatteverkets 10 500 anställda är det viktigt att vi är lyhörda och anpassar våra tjänster efter de behov och krav som vi får in från våra kollegor. En annan utmaning är att sätta sig in i och förstå våra komplexa it-miljöer och hur de samspelar med varandra.
Innan jag började på Skatteverket arbetade jag som projektadministratör och konsult på ett it-företag i sex år.
Den är prestigelös och det är högt i tak. Det finns en gemensam vilja att ge god service till våra kunder oavsett var man arbetar inom Skatteverket.
Det bästa är att jag har spännande arbetsuppgifter och att jag ser samhällsnyttan i det vi gör. Jag uppskattar också att jag har möjlighet att påverka mitt arbete och att jag ständigt utvecklas. Flexibel arbetstid gör att jag får en bra balans mellan jobb och fritid. Jag har också väldigt kompetenta och trevliga kollegor och tillsammans arbetar vi mot samma mål.
Vill du lära dig mer om till exempel moms, e-tjänster eller arbetsgivaravgifter? Ta då chansen och möt oss online på våra webbseminarier eller delta på någon av våra informationsträffar ute i landet.