Kostnadsklasspoäng för olika kostnadsklasser samt indelning av kostnads- och kvalitetsfaktorer
Kostnads- klass | Kostnadsklasspoäng |
1 | (8) - 12 |
2 | 13 - 17 |
3 | 18 - 22 |
4 | 23 - 27 |
5 | 28 - 32 |
6 | 33 - 37 |
7 | 38 - 42 |
8 | 43 - 47 |
9 | 48 -(52) |
- | mycket högre |
- | högre |
- | ungefär lika |
- | lägre |
- | mycket lägre |
Faktor för föryngringsbetingelser
Kostnadsklasspoängen för olika föryngringsbetingelser skall ange om de är
- | mycket bättre |
- | bättre |
- | ungefär lika |
- | sämre |
- | mycket sämre |
Faktor för terrängtransportkostnader
Kostnadsklasspoäng skall anges för olika terrängtransportavstånd. Avstånden skall anges i hela 100-tal meter.
Kostnadsklasspoäng skall även anges för olika terrängförhållanden i fråga om bärighet, lutning och ytstruktur enligt följande.
- Bärighet
Bättre än genomsnittet i värdeområdet Ungefär lika med genomsnittet i värdeområdet Sämre än genomsnittet i värdeområdet
- Lutning
Jämnare än genomsnittet i värdeområdet Ungefär lika med genomsnittet i värdeområdet Brantare än genomsnittet i värdeområdet
- Ytstruktur
Jämnare än genomsnittet i värdeområdet Ungefär lika med genomsnittet i värdeområdet Ojämnare eller blockigare än genomsnittet i värdeområdet
Faktor för timmerutfall och kvalitet
För timmerutfall och kvalitet skall indelningen i kostnadsklasspoäng ske på grund av om timmerutfallet och kvaliteten är
- högre
- ungefär lika
- lägre
än genomsnittet i värdeområdet.
Faktor för vidaretransportkostnader
Kostnadsklasspoängen skall avse vidaretransportkostnader som är genomsnittliga för värdeområdet. Faktor för persontransportkostnader Kostnadsklasspoängen skall avse persontransportkostnader som är genomsnittliga för värdeområdet.
Skatteverkets rättsinformation har flyttat till den nya webbplatsen Rättslig vägledning. Skatteverkets handledningar har upphört att tryckas och ersätts av Rättslig vägledning.