På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Omställningsstödet var ett stöd till företag vars nettoomsättning har minskat under stödperioderna maj respektive juni och juli 2020, jämfört med motsvarande månader under 2019. Den minskade nettoomsättningen skulle så gott som uteslutande vara en konsekvens av sjukdomen covid-19. Stödet gick att söka till och med 30 november 2020.
Stödet liknade till stor del det omställningsstöd som gick att söka för mars-april 2020, men förutsättningarna för att få stödet skiljde sig något. Bland annat krävdes en större minskning i nettoomsättningen för att kunna få stöd. Även maxbeloppet för en stödperiod förändrandes.
Regeringen har beslutat om omställningsstöd för ytterligare tre perioder.
Du kommer att kunna söka stödet hos Skatteverket. Ansökan för perioderna augusti-oktober och november-december 2020 öppnar den 25 februari. Ansökan för stödperioden januari-februari 2021 öppnar den 1 mars.
Sidan håller på att uppdateras med aktuell information.
Senast den 30 november 2020 kunde ni ansöka om stöd för maj samt juni och juli. Ni behövde göra separata ansökningar för respektive period.
På Mina sidor kan du se om din ansökan har kommit in och granska uppgifterna i den.
Företag som ansökte om att få ett omställningsstöd på 100 000 kronor eller mer behövde bifoga ett yttrande från en revisor. Yttrandet ska komma från ett registrerat revisionsbolag eller godkänd eller auktoriserad revisor.
Företag som lämnade in en ansökan utan revisorsyttrande kommer att bli kontaktade av Skatteverket med instruktioner om hur ni lämnar yttrandet i efterhand. Normal svarstid på en begäran om komplettering kommer att vara 14 dagar.
Företag ska kontakta Skatteverket om uppgifterna i ansökan visar sig vara felaktiga eller om det inträffar förändringar som kan påverka rätten till omställningsstöd eller stödets storlek. Det kan till exempel vara att ni har fått försäkringsersättning.
Kontakta då Skatteverket på något av följande sätt:
Följande personer kan komplettera eller ändra en inlämnad ansökan:
Ansökan behövde göras av en behörig företrädare för företaget.
Ni hade möjlighet att välja att registrera ett ombud för att hantera ansökan till omställningsstödet. Ombudet behöver ha ett svenskt personnummer och en svensk e-legitimation. Senast den 30 november 2020 behövde ombudet vara registrerat hos Skatteverket. Ombudet anmäldes enklast via vår tjänst Ombud och behörigheter.
Om någon i bolagets firmateckning saknar svenskt personnummer fungerade det inte använda vår e-tjänst, utan behöver istället registrera ombudet via blankett. Då behövde ni vara ute i god tid eftersom det tar längre tid för Skatteverket att registrera ombud via blankett än i e-tjänsten.
Företag som redan hade utsett ett ombud för ansökan av stödet i mars–april behövde inte göra det igen, så vida ni inte satte ett slutdatum för behörigheten och det datumet har passerat. Ombudet kan se sina behörigheter genom att logga in på Mina sidor. Koncerner där flera företag ska ansöka om stödet måste skicka in alla sina ansökningar samtidigt med hjälp av en och samma koncerningivare.
Om ni ansöker om ett stöd på minst 100 000 kronor skulle ni bifoga ett yttrande över era lämnade uppgifter från en revisor. Yttrandet skulle komma från ett registrerat revisionsbolag eller godkänd eller auktoriserad revisor. Ni behövde bifoga ett yttrande för varje stödperiod där ni ansöker om minst 100 000 kronor.
Om ni inte kunde få ett yttrande innan ansökan till omställningsstödet stängde den 30 november 2020 kan ni komplettera med ett yttrande från en revisor senare. För stödperioden juni–juli måste kompletteringen ske snarast. Om ni ansöker om stöd på minst 100 000 kronor och inte bifogar yttrandet från revisor kommer Skatteverket kontakta er med instruktioner om hur ni lämnar in yttrandet i efterhand. Normal svarstid på en begäran om komplettering kommer att vara 14 dagar.
Skatteverkets ambition är att betala ut stödet cirka en vecka efter att ansökan har kommit in till myndigheten. Det gäller under förutsättning att ansökan är komplett och att Skatteverket inte bedömer att det finns en risk för felaktig utbetalning. Utbetalningen sker till företagets skattekonto. Därefter betalas pengarna ut automatiskt om företaget har anmält ett bankkonto och inte har några skulder på skattekontot.
Beroende på om ni ansökte om stöd för maj eller juni-juli gäller olika regler och därför har vi delat upp informationen nedan. Längst ned på sidan finns information om vad som räknas som fasta kostnader och den informationen gäller för båda stödperioderna.
Från och med den 10 november till den 31 januari 2021 kan enskilda näringsidkare söka ett ytterligare stöd - omsättningsstöd. Detta stöd hanteras inte av Skatteverket, utan du ansöker om det via Boverkets e-tjänst. Du kan ställa frågor om stödet till ditt läns länsstyrelse. Enskilda näringsidkare kan ansöka om både omställningsstöd och omsättningsstöd. Det finns dock särskilda regler för hur mycket stöd du kan få från respektive håll. Du kan ansöka om omsättningsstöd för stödperioderna mars-april, maj och juni-juli.
När du ansöker om omställningsstödet hos Skatteverket behöver du inte räkna av det omsättningsstöd som du fått eller räknar med att få från Boverket. När du ansöker om omsättningsstödet hos Boverket ska du däremot räkna av det omställningsstöd som du fått eller räknar med att få från Skatteverket för samma stödperiod.
För att kunna få del av om omställningsstödet ska företaget ha redovisat en nettoomsättning om minst 250 000 kronor under det räkenskapsår som avslutades närmast före 1 januari 2020. Var det räkenskapsåret längre eller kortare än tolv månader, justeras kravet på minsta nettoomsättning i motsvarande mån.
För att ett stöd ska beviljas för maj, ska nettoomsättningen i maj ska vara mer än 40 procent lägre jämfört med maj 2019. Nedgången ska så gott som uteslutande vara orsakad av spridningen av sjukdomen covid-19.
Dessutom är det ett krav att företaget både:
Stiftelser, föreningar och registrerade trossamfund som är undantagna från skattskyldighet behöver inte vara godkända för F-skatt. Ideella föreningar måste ha ett organisationsnummer som har fastställts senast den 31 december 2019 för att vara berättigade till stöd. Privatbostadsföretag behöver inte vara godkända för F-skatt.
Om företaget inte har F-skatt ska ni ansöka om det och få det beviljat innan ni ansöker om stödet.
Företag som är begränsat skattskyldiga i Sverige kan bara få omställningsstöd om verksamheten har ett fast driftställe i Sverige. Företag som hör hemma i ett land som ses som icke samarbetsvilligt inom skatteområdet kan inte få stöd. Det gäller i vissa fall också om företaget ingår i en intressegemenskap med ett sådant företag.
Om företaget har ombildats från enskild näringsverksamhet till aktiebolag mellan den 1 maj 2019 och 30 april 2020 har ni rätt att ansöka om stödet.
Till nettoomsättning räknas intäkter från sålda varor och utförda tjänster som ingår i företagets normala verksamhet. Ni ska göra avdrag för lämnade rabatter, mervärdesskatt och annan skatt som är direkt knuten till omsättningen. Intäkterna ska kopplade till en näringsverksamhet som bedrivs i Sverige vilket innebär att eventuella intäkter kopplade till verksamhet i utlandet räknas bort.
Vid beräkningen av nettoomsättningen ska en intäkt anses tillhöra den månad som den hade ansetts belöpa sig på om varje kalendermånad hade utgjort ett separat räkenskapsår för företaget. Företaget ska vid beräkningen tillämpa de redovisningsprinciper som företaget tillämpade för det räkenskapsår som avslutats närmast före den 1 januari 2020.
Bedömningen om företaget har ekonomiska svårigheter sker vid två olika tidpunkter:
Företaget får inte ha varit i ekonomiska svårigheter vid någon av de två tidpunkterna. Detta betyder till exempel att ett företag inte har rätt till stöd om de den 29 februari 2020 var skyldigt att upprätta en kontrollbalansräkning och kontrollbalansräkningen visar att aktiekapitalet då var förbrukat till mer än hälften på grund av ackumulerade förluster.
Det innebär också att företaget inte har rätt till stöd om det:
Är företaget en juridisk person får inte heller den eller de fysiska personer som har ett betydande inflytande i verksamheten ha näringsförbud.
För att ha rätt till stödet får ni som juridisk person inte ha gjort vissa värdeöverföringar.
Under perioden april 2020–juni 2021 får ni inte ha verkställt ett beslut om:
Ett beslut om sådana värdeöverföringar får inte heller fattas av företagets stämma, styrelse eller motsvarande organ under perioden april 2020 – juni 2021. Om företaget ingår i en koncern får inte heller det eller de företag i koncernen som är moderföretag till det företaget verkställa eller fatta något sådant beslut.
För att få stöd ska ni ha gjort vad som skäligen kan krävas för att få försäkringsersättning, skadestånd och liknande ersättning. Det gäller även andra typer av statligt stöd för förlorad omsättning eller sådana kostnader som stödet beräknas på.
Det högsta beloppet som kan beviljas är 75 miljoner kronor för stödperioden maj och beloppet beräknas på hur mycket nettoomsättningen har minskat under perioden jämfört med samma månad föregående år.
Det lägsta stödet som beviljas är 5 000 kronor. Den slutliga storleken på stödet kan påverkas av flera olika faktorer. Är företaget ett så kallat förlustföretag kan ni inte få ett stöd där beloppet överstiger den nominella nedgången i bruttoresultat för stödperioden, jämfört med motsvarande period året innan.
Skatteverket har tagit fram en beräkningshjälp där ni kan få en första uppskattning om företaget är berättigat till stöd och i så fall hur mycket. Om företaget ingår i en koncern kan storleken på stödet komma att justeras. Stödet till hela koncernen kan bli högst 75 miljoner kronor och ska fördelas på respektive stödberättigat företag i förhållande till det stöd företaget hade haft rätt till om det inte funnits något takbelopp.
Storleken på stödet beror bland annat på hur mycket företagets nettoomsättning har minskat. Ni kan få 75 procent av den procentuella nedgången i nettoomsättningen för maj 2020 jämfört med samma period 2019. I vissa fall kan ni också ha rätt till ytterligare 10 000 kronor för de administrativa kostnader som ni har haft för att söka stödet. Om ni har fått eller kommer att få försäkringsersättning, skadestånd eller annan liknande ersättning för förlorad omsättning under stödperioden ska stödbeloppet minskas med det beloppet. Det gäller även för till exempel statliga stöd som företaget har fått eller kommer att få.
Ingår företaget i en koncern där flera företag ansöker om stöd som sammanlagt överstiger det maxbelopp som beräknats, fördelas stödet mellan dem utifrån deras respektive ansökningar om stöd.
För att kunna få del av om omställningsstödet ska företaget ha redovisat en nettoomsättning om minst 250 000 kronor under det räkenskapsår som avslutades närmast före 1 januari 2020. Var det räkenskapsåret längre eller kortare än tolv månader, justeras kravet på minsta nettoomsättning i motsvarande mån.
För att ett stöd ska beviljas för stödperioden juni–juli 2020 krävs att nettoomsättningen minskat med mer än 50 procent jämfört med samma månader 2019. Nedgången ska så gott som uteslutande vara orsakad av spridningen av sjukdomen covid-19.
Dessutom är det ett krav att företaget:
Stiftelser, föreningar och registrerade trossamfund som är undantagna från skattskyldighet behöver inte vara godkända för F-skatt. Ideella föreningar måste ha ett organisationsnummer som har fastställts senast den 31 december 2019 för att vara berättigade till stöd. Privatbostadsföretag behöver inte vara godkända för F-skatt.
Om företaget inte har F-skatt ska ni ansöka om det och få det beviljat innan ni ansöker om stödet.
Ni kan inte få omställningsstöd för perioden juni-juli om ni är verksamma inom:
Företag som är begränsat skattskyldiga i Sverige kan bara få omställningsstöd om verksamheten har ett fast driftställe i Sverige. Företag som hör hemma i ett land som ses som icke samarbetsvilligt inom skatteområdet kan inte få stöd. Det gäller i vissa fall också om företaget ingår i en intressegemenskap med ett sådant företag.
Om företaget har ombildats från enskild näringsverksamhet till aktiebolag mellan den 1 maj 2019 och 30 april 2020 har ni rätt att ansöka om stödet.
Till nettoomsättning räknas intäkter från sålda varor och utförda tjänster som ingår i företagets normala verksamhet. Ni ska göra avdrag för lämnade rabatter, mervärdesskatt och annan skatt som är direkt knuten till omsättningen. Intäkterna ska kopplade till en näringsverksamhet som bedrivs i Sverige vilket innebär att eventuella intäkter kopplade till verksamhet i utlandet räknas bort.
Vid beräkningen av nettoomsättningen ska en intäkt anses tillhöra den månad som den hade ansetts belöpa sig på om varje kalendermånad hade utgjort ett separat räkenskapsår för företaget. Företaget ska vid beräkningen tillämpa de redovisningsprinciper som företaget tillämpade för det räkenskapsår som avslutats närmast före den 1 januari 2020.
Bedömningen om företaget har ekonomiska svårigheter sker vid två olika tidpunkter:
Företaget får inte ha varit i ekonomiska svårigheter vid någon av de två tidpunkterna. Detta betyder till exempel att ett företag inte har rätt till stöd om de den 29 februari 2020 var skyldigt att upprätta en kontrollbalansräkning och kontrollbalansräkningen visar att aktiekapitalet då var förbrukat till mer än hälften på grund av ackumulerade förluster.
Det innebär också att företaget inte har rätt till stöd om det:
Är företaget en juridisk person får inte heller den eller de fysiska personer som har ett betydande inflytande i verksamheten ha näringsförbud.
För att ha rätt till stödet får ni som juridisk person inte ha gjort vissa värdeöverföringar.
Under perioden april 2020–juni 2021 får ni inte ha verkställt ett beslut om:
Ett beslut om sådana värdeöverföringar får inte heller fattas av företagets stämma, styrelse eller motsvarande organ under perioden april 2020 – juni 2021. Om företaget ingår i en koncern får inte heller det eller de företag i koncernen som är moderföretag till det företaget verkställa eller fatta något sådant beslut.
För att få stöd ska ni ha gjort vad som skäligen kan krävas för att få försäkringsersättning, skadestånd och liknande ersättning. Det gäller även andra typer av statligt stöd för förlorad omsättning eller sådana kostnader som stödet beräknas på.
Om ni ansöker om stöd på mer än 1 miljon kronor för juni-juli måste ni lämna alla följande uppgifter:
Det högsta beloppet som kan beviljas är 8 miljoner kronor för stödperioden juni-juli och beloppet beräknas på hur mycket nettoomsättningen har minskat under perioden jämfört med samma månader föregående år. Det lägsta stödet som beviljas är 5 000 kronor.
Den slutliga storleken på stödet kan påverkas av flera olika faktorer. Är företaget ett så kallat förlustföretag kan ni inte få ett stöd där beloppet överstiger den nominella nedgången i bruttoresultat för stödperioden, jämfört med motsvarande period året innan.
Skatteverket har tagit fram en beräkningshjälp där ni kan få en första uppskattning om företaget är berättigat till stöd och i så fall hur mycket. Om företaget ingår i en koncern kan storleken på stödet komma att justeras. Stödet till hela koncernen kan bli högst 8 miljoner kronor och ska fördelas på respektive stödberättigat företag i förhållande till det stöd företaget hade haft rätt till om det inte funnits något takbelopp.
Storleken på stödet beror bland annat på hur mycket företagets nettoomsättning har minskat. Ni kan få 75 procent av den procentuella nedgången i nettoomsättningen för maj 2020 jämfört med samma period 2019. I vissa fall kan ni också ha rätt till ytterligare 10 000 kronor för de administrativa kostnader som ni har haft för att söka stödet. Om ni har fått eller kommer att få försäkringsersättning, skadestånd eller annan liknande ersättning för förlorad omsättning under stödperioden ska stödbeloppet minskas med det beloppet. Det gäller även för till exempel statliga stöd som företaget har fått eller kommer att få.
Ingår företaget i en koncern där flera företag ansöker om stöd som sammanlagt överstiger det maxbelopp som beräknats, fördelas stödet mellan dem utifrån deras respektive ansökningar om stöd.
Stödet minskas med summan av det stöd som ni som hyresvärd har fått eller kommer att få. Det gäller om ni fått stödet på grund av att ni eller ett annat företag i samma koncern i egenskap av hyresgäst har ingått avtal med hyresvärden om rabatt på hyra som ger hyresvärden rätt till stöd.
Stödet minskas oavsett:
Det är förhållandet vid prövningen av ansökan som är avgörande för vilka företag som ingår i en koncern. Begränsningen på grund av hyresrabatt gäller bara för stödperioden juni-juli, inte för maj.
När ni ansöker om omställningsstöd ska ni lämna uppgifter om företagets fasta kostnader för den period som ni söker stöd för. När ni redovisar era fasta kostnader ska ni använda samma redovisningsprinciper som ni använde under det räkenskapsår som avslutades närmast före den 1 januari 2020. Reglerna för fasta kostnader gäller för båda stödperioderna (maj samt juni-juli) om inget annat anges. Kostnaderna ska periodiseras.
Det kan finnas vissa kostnader som anses som fasta, men som ni ändå inte kan ta med i beräkningen. Det gäller till exempel kostnader som inte är kopplade till verksamhet i Sverige. Det kan också handla om kostnader som motsvaras av en intäkt hos någon som ingår i samma koncern, eller kostnader som tillhör en verksamhet som inte räknas som näringsverksamhet.
Hit räknas företagets avtal om hyra och leasing om minst 6 månader. Avtalet ska ge företaget rätt att använda en tillgång som ägs av någon annan. Det kan till exempel vara:
Personalhyra och liknande tjänster räknas inte med i dessa kostnader. Kostnaden räknas bara om ni har ett avtal som sträcker sig över minst 6 månader. Om företaget får minskad hyra för någon av de aktuella månaderna får ni bara stöd för den del av hyran som ni betalar efter hyresminskningen.
För att ränta ska räknas som fast kostnad ska det handla om ränta på en skuld som företaget har. Företaget ska också ha bundit upp sig att betala räntan för en längre tid. Kostnaden för räntorna måste överstiga eventuella intäkter från räntor som företaget har.
Så kallade vinstandelsräntor och hybridräntor räknas inte som fasta kostnader. Vilka som ingår beskrivs i 24 b kapitel 5 § inkomstskattelagen.
De planmässiga avskrivningarna av materiella och immateriella anläggningstillgångar för stödperioden räknas som fasta kostnader. Hit räknas också företagets kostnader för nödvändiga reparationer och underhåll av anläggningstillgångar.
Hit räknas kostnader för fastighetsskatt och/eller kommunal fastighetsavgift, som företaget är skattskyldigt för. Det gäller oavsett om fastigheten hyrs ut eller inte.
Hit räknas företagets kostnader för förbrukning av vatten och avlopp. Internet och telefoni räknas också som fasta kostnader, till exempel kostnader för internetuppkoppling via bredband.
Hit räknas kostnader för elförbrukning, inklusive:
El som förbrukas i tillverkningsprocessen i industriell verksamhet får inte räknas med som en fast kostnad. Det företag som ansöker om omställningsstödet måste själva ha förbrukat elen för att det ska räknas som en fast kostnad. Det innebär till exempel att elhandelsföretag inte kan beräkna stödet på el som ingår i den bedrivna elhandeln.
Hit räknas kostnader för uppvärmning av företagets verksamhetslokaler. Det gäller både för inköpt fjärrvärme och för kostnader för bränsle vid egen framställning av värme.
Företag som har förbrukat el för uppvärmning av lokaler i industriell verksamhet har möjlighet att få ersättning för kostnader för el här, om ni inte har tagit upp den under "Förbrukning av el". Ni får inte räkna med kostnader för fjärrkyla.
Hit räknas kostnader som har med lokalförvaltningen att göra. Det kan till exempel handla om:
Nattklubbsverksamheter och sport- och kulturevenemang får inte ersättning för kostnader för till exempel ordningsvakter. Ni kan bara få ersättning för tjänster som ni köper in från någon annan aktör.
Hit räknas kostnader för tvätt av olika textilier, så länge avtalstiden är minst tre månader. Det handlar framför allt om fasta abonnemangsavgifter. Om avtalet innehåller både en fast och en rörlig kostnad kan företaget bara få ersättning för den fasta delen.
Hit räknas kostnader för försäkringar mot ekonomisk förlust genom sakskada, ersättningsskyldighet eller ren förmögenhetsskada. Omställningsstödet gäller huvudsakligen i de fall där företaget inte har någon möjlighet att undvika dessa kostnader vid ett plötsligt omsättningstapp.
Kostnader för pensions- och sjukvårdsförsäkringar ska inte räknas med.
Hit räknas kostnader för djurfoder för företag som bedriver verksamhet med djur.
Hit räknas i första hand avtal som ger franchisetagaren rätt att använda franchisegivarens affärskoncept. Avgiften får dock inte vara beroende av försäljningsvolym eller liknande, eftersom den då räknas som en rörlig kostnad. Avgifter som exempelvis beräknas som en procent av försäljningen ingår därför inte som en fast kostnad.
Hit räknas kostnader för offentligrättsliga tillstånd som är nödvändiga för att ni ska kunna bedriva verksamhet. Det kan till exempel vara tillstånd för att servera alkohol eller tillstånd att bedriva miljöfarlig verksamhet. Avgifter för tillsyn och kontroller som utförs av ett offentligrättsligt organ räknas också hit.
Företaget kan bara få ersättning för dessa om det är fråga om återkommande kostnader som betalas för en viss tidsperiod. Stödet gäller inte för avgifter för uppföljningskontroller vid brister i verksamheten.
Hit räknas kostnader för royalty och licensavgifter på immateriella tillgångar. Oftast handlar det om avtal som löper över längre perioder. Enbart den del av avgiften som inte är beroende av försäljningsvolym eller liknande får räknas med.
Hit räknas bara den del av avgiften som inte är beroende av antalet passagerare eller lasten ombord på fartyget.
Stödet är ett näringsbidrag och ska tas upp till beskattning i sin helhet det beskattningsår då stödet beslutas. Föreningar eller trossamfund ska dock inte ta upp den del av stödet som motsvarar kostnader som rör den del av verksamhet som föreningen eller trossamfundet inte är skattskyldigt för.
Om stödet är kopplat till kostnader som ni hade föregående beskattningsår kan ni få ta upp stödet det året istället för det beskattningsår när ni fick beslut om stödet.
I momsdeklarationen kan du ta upp omställningsstödet i ruta 42.
Omställningsstödet behöver inte betalas tillbaka eftersom det är ett stöd och inte ett lån eller ett uppskov. Hela eller delar av beloppet kan dock krävas tillbaka om Skatteverkets granskning skulle visa att ansökan innehåller felaktiga uppgifter och att företaget inte har rätt till stödet.
Om ni måste återbetala stödet och ni har tagit upp det till beskattning ska ni dra av det återbetalda beloppet. Beloppet ska dras av för det beskattningsår som ni gör den faktiska återbetalningen.
Om ni har fått ett återkrav på omställningsstödet och behöver mer tid på er för att betala finns det i vissa fall möjlighet att beviljas anstånd med betalningen eller träffa avtal om avbetalning.
En ansökan om anstånd med betalning av återkrav bör lämnas i skriftlig form. Det finns ingen särskild blankett att fylla i.
Ansökan kan skickas per mejl till skatteverket@skatteverket.se eller per brev till:
Skatteverket
171 94 Solna
Det finns två möjligheter till anstånd med återkrav av omställningsstöd. Anstånd om det är tveksamt hur mycket som ska betalas, denna anståndsmöjlighet används främst i samband med att ett beslut om återkrav överklagas. Anstånd när det är till fördel för det allmänna.
En ansökan om avbetalningsplan bör lämnas i skriftlig form. Det finns ingen särskild blankett att fylla i.
Ansökan kan skickas per mejl till skatteverket@skatteverket.se eller per brev till:
Skatteverket
171 94 Solna
Skatteverket får träffa avtal om avbetalning under vissa omständigheter. Om återkravet skulle medföra betydande skadeverkningar för företaget, om det annars framstår som oskäligt att betala hela beloppet på förfallodagen eller om ett sådant avtal kan antas vara till fördel för det allmänna.
I det här inspelade webbseminariumet får du svar på flera vanliga frågor om omställningsstödet. Filmen är textad.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.