Svar på vanliga frågor - Nystartade företag
-
Jag behöver en lokal för min nystartade verksamhet där jag kan ha kontor och verkstad. Antingen har jag det hemma eller hyr en lokal. Vilka avdragsregler gäller?
Hyr du en lokal för din verksamhet får du avdrag för hyreskostnaden. Om du reparerar är kostnaden i regel avdragsgill på en gång även om reparationen medför viss förbättring av lokalen.Om du äger en fastighet som helt används i din verksamhet är alla utgifter för fastigheten avdragsgilla i näringsverksamheten. Om du haft utgifter för ändrings- och förbättringsarbeten får du avdrag för dessa antingen i form av värdeminskningsavdrag eller i vissa fall omedelbart som utgift för underhåll och reparation.Om du använder en särskilt inrättad lokal i din bostad för näringsverksamheten får du avdrag för en skälig del av de löpande utgifterna som värme, ström, vatten och förslitning. Du får också göra avdrag för de utgifter som direkt hör till näringsverksamheten, t.ex. utgifter för speciell ventilation. För mer allmänna kostnader får du inte avdrag. Har du till exempel reparerat och målat hela husfasaden får du inte dra av någon del av utgifterna i näringsverksamheten.Om du betalat räntor och tomträttsavgäld ska du dra av dessa utgifter i inkomstslaget kapital.Om du bedriver näringsverksamheten i en särskilt inrättad del av en bostad som ägs av din maka eller make får du också göra avdrag för skälig del av de löpande driftskostnaderna som värme, ström, vatten och förslitning.Du kan få göra avdrag för arbetsrum i bostaden även om du inte har inrättat en särskild arbetslokal. Förutsättningen är att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar i bostaden för verksamhetens räkning. Du får avdrag med 2 000 kronor om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din maka, make eller registrerade partner. Har du arbetsrummet i en bostadsrätt eller hyresrätt är avdraget 4 000 kronor.I schablonavdraget ingår samtliga merkostnader för arbetsrum i bostaden som kostnader för värme, vatten, el m.m.
-
Jag har startat ett företag och skulle vilja ha svar på en del frågor.
Vi vet att det kan vara svårt med skatteregler och annat när man är nybliven företagare. Därför hjälper vi dig gärna att göra rätt från början.Skatteverket har flera olika webbseminarium för nya företagare som är kostnadsfria.Du kan till exempel lära dig mer om- de val du ska göra när du registrerar ditt företag
- vad F-skatt är
- grunderna om moms
- internationell moms
- vad du ska göra när du betalar ut lön och andra ersättningar
- hur Skatteverkets e-tjänster fungerar
- hur du ska deklarera
På våra webbseminarier kan du till exempel lära dig mer om moms, deklaration, F-skatt eller anställningar. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.
-
Jag har startat ett företag. Hur ska jag deklarera verksamheten och vilken bokföring måste jag ha?
Hur du ska redovisa och deklarera din näringsverksamhet beror på i vilken form den bedrivs.
Enskild firma:
När du har enskild firma är du bokföringsskyldig enligt bokföringslagen. Det innebär bl.a. att verifikationer ska finnas för alla affärshändelser och att räkenskapsinformation ska arkiveras under minst sju år. Ett räkenskapsår omfattar normalt tolv månader.
Från och med den 1 januari 2007 gäller nya regler enligt bokföringslagen som innebär att alla ska upprätta ett årsbokslut. Det innebär att alla som har enskild firma ska avsluta sin löpande bokföring med ett årsbokslut. Om omsättningen i den enskilda näringsverksamheten normalt uppgår till högst 3 miljoner kronor får du dock avsluta med ett förenklat årsbokslut.Läs mer om hur du ska bokföra din enskilda näringsverksamhet i den broschyr som Bokföringsnämnden och Skatteverket givit ut tillsammans, Bokföring, bokslut och deklaration - del 1 (SKV 282).När du har enskild firma deklarerar du resultatet av din verksamhet i din Inkomstdeklaration 1 med bilagan NE. Läs mer om hur du ska deklarera din enskilda firma i broschyren Bokföring, bokslut och deklaration - del 2 (SKV 283).Handelsbolag:
Handelsbolaget är bokföringsskyldigt enligt bokföringslagen. Det innebär bl.a. att verifikationer ska finnas för alla affärshändelser och att räkenskapsinformation ska arkiveras under minst sju år. Ett räkenskapsår omfattar normalt tolv månader.
Handelsbolaget deklarerar sitt resultat på Inkomstdeklaration 4. Som delägare i ett handelsbolag lämnar du en bilaga till din Inkomstdeklaration 1 där du redogör för din andel i handelsbolaget. Bilagan heter N3A.Läs mer i broschyren Skatteregler för delägare i handelsbolag (SKV 299).Aktiebolag:
Aktiebolaget är bokföringsskyldigt enligt bokföringslagen. Det innebär bl.a. att verifikationer ska finnas för alla affärshändelser och att räkenskapsinformation ska arkiveras under minst sju år. Ett räkenskapsår omfattar normalt tolv månader.Aktiebolag deklarerar sitt resultat på Inkomstdeklaration 2. Som delägare i ett aktiebolag lämnar du en bilaga till din Inkomstdeklaration 1 där du redogör för din andel i aktiebolaget. Den vanligaste bilaga du lämnar som delägare är K10 men det kan också bli aktuellt att lämna K10A eller K12.Läs mer i broschyren Skatteregler för delägare i fåmansföretag (SKV 292).
-
Näringsverksamheten startade efter den 1 juli. Vilket blir det första räkenskapsåret?
Svaret på frågan beror på i vilken företagsform du bedriver din näringsverksamhet.Enskild näringsverksamhet och handelsbolag med fysisk person som delägareEnskild näringsverksamhet, dödsbon, vissa samfälligheter och handelsbolag med fysisk person bland delägarna ska ha kalenderår som räkenskapsår.Räkenskapsåret ska normalt omfatta 12 månader. När bokföringsskyldighet inträder får räkenskapsåret förlängas eller förkortas till att omfatta 1–18 månader.
Har du enskild näringsverksamhet och startar verksamheten efter 1 juli år 1 kan du alltså välja mellan att avsluta räkenskapsåret den 31 december år 1 (förkortat år, 6 månader) eller den 31 december år 2 (förlängt räkenskapsår, 18 månader).Handelsbolag med enbart juridiska personer som delägare samt aktiebolag och ekonomiska föreningarHandelsbolag med enbart juridiska personer som delägare samt aktiebolag och ekonomiska föreningar kan ha räkenskapsår som följer kalenderåret eller brutet räkenskapsår. Ett brutet räkenskapsår ska börja första dagen i en kalendermånad, omfatta tolv hela månader och avslutas den sista dagen i en kalendermånad.Vid nybildning av aktiebolag, ekonomisk förening och handelsbolag med enbart juridiska delägare godkänns brutna räkenskapsår utan Skatteverkets tillstånd (ska ett räkenskapsår läggas om till brutet när verksamheten är igång krävs dock tillstånd från Skatteverket). Vid nybildning gäller även att det första räkenskapsåret kan förlängas eller förkortas till att omfatta 1 dag–18 månader.Om ett aktiebolag således startar sin verksamhet den 1 september år 1 kan bolaget välja att första räkenskapsåret ska avslutas den sista dagen i någon av kalendermånaderna september år 1–februari år 3, beroende på vilket räkenskapsår bolaget väljer att tillämpa.
-
Jag är anställd och har just startat enskild näringsverksamhet vid sidan av. Verksamheten beräknas gå med förlust i början. Kan jag kvitta underskott i verksamheten mot mina anställningsinkomster?
Du som har enskild näringsverksamhet eller är delägare i handelsbolag har rätt att kvitta underskott av aktiv nystartad näringsverksamhet mot övriga förvärvsinkomster, t.ex. tjänsteinkomster, som ett allmänt avdrag. Du får göra avdrag startåret och de följande fyra åren.Avdrag får göras med högst 100 000 kronor per år. Om ett underskott överstiger 100 000 kronor får överskjutande del rullas vidare.Om du någon gång under de senaste fem beskattningsåren före verksamhetens startår, direkt eller indirekt bedrivit en likartad verksamhet, får du inte kvitta underskott av den nystartade verksamheten mot övriga förvärvsinkomster.Om du övertagit verksamheten från en närstående, får du göra avdrag bara om den närstående skulle haft rätt till avdrag om han fortsatt verksamheten. Om du har köpt verksamheten från förälder eller far-morförälder gäller vanliga regler för att dra av ett underskott av den nya verksamheten.
-
Jag tänker starta en näringsverksamhet nästa år och kommer att ha en del kostnader redan i år. Kan jag dra av kostnaderna i min deklaration?
Du har i vissa fall rätt till avdrag i efterhand för kostnader i näringsverksamhet som du haft före starten. Du får bara dra av kostnader som du har haft under det år verksamheten påbörjades och närmast föregående kalenderår. Därför är det viktigt att slå fast när verksamheten ska anses påbörjad. Ett annat krav är att det är fråga om kostnader som till sin karaktär är omedelbart avdragsgilla. Utgifterna får inte dras av till den del de - dragits av på annat sätt,
- räknats in i anskaffningsvärdet eller anskaffningsutgiften för
- tillgångar som tagits in i verksamheten vid starten eller
- motsvarar inkomster som man haft under det år verksamheten påbörjades eller året dessförinnan och som man inte har tagit upp som intäkt.
-
Jag har fått ett starta-eget-bidrag. Är detta bidrag skattepliktigt? Hur ska det i så fall redovisas och vem ska betala in skatten för det?
Starta-eget-bidraget är skattepliktigt och ska tas upp i inkomstslaget tjänst i din inkomstdeklaration. Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen som betalar ut bidraget ska dra preliminärskatt och betala in den till Skatteverket.
-
Hur ska jag registrera ett företag?
På företagssajten verksamt.se kan du få information om olika bolagsformer och hur du bildar dem. Du som har e-legitimation kan använda Bolagsverkets och Skatteverkets e‑tjänster på verksamt.se för att ansöka om registrering. Om du inte har e-legitimation finns även blanketter att hämta på de olika myndigheternas webbplatser. Till Bolagsverket måste du vända dig om du till exempel har bildat- ett aktiebolag
- ett handels- eller kommanditbolag
- en ekonomisk förening.
Det är även Bolagsverket du vänder dig till om du vill ansöka om namnskydd för ditt företag även om du startat enskild näringsverksamhet.Till Skatteverket vänder du dig för att- ansöka om F- eller FA-skatt
- anmäla ditt företag som arbetsgivare
- anmäla att ditt företag ska vara momsregistrerat.
För att underlätta för dig som startar företag finns även en hel del informationsmaterial på Bolagsverkets och Skatteverkets webbplatser.Du kan även kontakta respektive myndighet per telefon. Bolagsverkets når du på telefonnummer 0771-670 670. Om du vill beställa blanketter eller broschyrer eller om du har frågor om att starta företag ringer du Skatteupplysningen på 0771‑567 567.
-
Måste jag betala skatt?
Om du har inkomst av näringsverksamhet måste du betala skatt på eventuell vinst. Du som bedriver enskild näringsverksamhet eller är delägare i ett handelsbolag, ansvarar själv för att betala din preliminära skatt. Om verksamheten bedrivs i en juridisk person, till exempel ett aktiebolag eller en ekonomisk förening, är det den juridiska personen som betalar den preliminära skatten. Skatteverket beslutar i början av varje beskattningsår hur mycket som ska betalas i preliminär skatt, så kallad debiterad preliminärskatt.
Om den debiterade preliminärskatten behöver ändras ska du skicka in en preliminär inkomstdeklaration.
-
Om du är företagare kan du efter ansökan hos Skatteverket få en F-skattsedel. Du ansöker om F-skatt på blanketten Företagsregistrering, SKV 4620.För att du ska kunna få en F-skattsedel krävs att du bedriver eller avser att bedriva näringsverksamhet. Du måste också ha lämnat inkomstdeklaration och redovisat och betalat dina skatter och avgifter.När du har F-skatt betalar du själv din preliminärskatt och dina socialavgifter. Om du visar ditt F-skattebevis ska den som anlitar dig inte dra skatt eller betala socialavgifter. Du visar enklast att du har F-skatt genom att ange detta på fakturorna.
-
Hur snabbt får jag min F-skatt?
Vår ambitionsnivå är att du ska få besked om du har blivit godkänd för F- eller FA-skatt inom 3 till 6 veckor. Handläggningstiden kan dock variera, bland annat beroende på hur komplext ditt ärende är och på vår arbetsbelastning.Fyll i din ansökan så komplett som möjligt så minskar risken för att vi måste begära in kompletterande uppgifter. Om du använder vår e-tjänst på verksamt.se får du viss hjälp och vägledning att lämna de uppgifter som behövs. När du får besked om att du blivit godkänd för F-skatt eller FA-skatt får du oftast besked om hur mycket du ska betala i preliminärskatt och när du ska betala.
-
Vad gäller för starta eget-bidrag, ska jag ha F-skatt eller A-skatt?
Starta eget-bidrag är inkomst av tjänst, alltså A-skatt. Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen gör alltid skatteavdrag med 30 procent. Du behöver därför inte F-skatt för bidraget men ett tips är att ändå ansöka om F-skatt i god tid när du startar verksamheten.
-
Kan jag använda min F-skatt vid anställning?
Nej, du ska inte använda din F-skatt vid anställning. Om du är godkänd för F-skatt utan villkor ska du begära en A-skatt. om du redan har en
FA-skatt ska du använda A-skatten vid anställning.
-
Jag har startat ett företag. Hur betalas mina socialavgifter om jag har F-skatt?
Dina socialavgifter betalar du som egenavgifter och allmänlöneavgift om näringsverksamheten bedrivs aktivt. Med det menas att du i princip ägnat dig åt ditt företag minst en tredjedel av den normala arbetstiden för en heltidsanställd.Även vissa näringsidkare som har särskild A-skatt betalar själv sina socialavgifter, främst delägare i handelsbolag.Avgifterna ingår i den preliminärt debiterade F-skatten eller särskilda A‑skatten. Denna beräknas utifrån dina uppgifter i den skatte- och avgiftsanmälan eller preliminära inkomstdeklaration som du gör när du startar ditt företag.Egenavgiften är tillsammans med allmän löneavgift 28,97 procent. Den särskilda löneskatten på förvärvsinkomster är 24,26 procent. Läs mer om egenavgifter här. F-skatten ska betalas in, tillsammans med övriga skatter och avgifter, till ett särskilt bankgirokonto. Betalningen måste vara bokförd på Skatteverkets konto senast den 12 i månaden, för januari och augusti den 17. Om du redovisar moms på ett beskattningsunderlag som överstiger 40 miljoner kronor, gäller särskilda regler.Vid nystartad verksamhet kan fysiska och juridiska personer begära att få uppskov i tre månader med att börja betala F-skatt och särskild A-skatt. Som förutsättning gäller att den skattskyldige inte redan driver näringsverksamhet och att inte särskilda skäl talar emot det.Den preliminära skatten kan ändras när som helst under året genom att du lämnar in en ny preliminär inkomstdeklaration.Du kan ansöka om F-skatt via Skatteverkets e-tjänst på webbplatsen verksamt.se eller på blanketten Företagsregistrering, SKV 4620.
-
Jag har startat ett företag och tänker anställa några personer. Hur ska jag göra med arbetsgivaravgifter och de anställdas skatter?
Du ska dra av skatt och betala arbetsgivaravgifter om du under ett år betalar ut ersättning till samma person på 1 000 kronor eller mer.Om betalningsmottagaren är godkänd för F-skatt ska du dock inte dra av skatt eller betala arbetsgivaravgifter. Observera att om en betalningsmottagare hänvisar till ett godkännande för F-skatt i en uppenbar anställning är du skyldig att lämna en skriftlig anmälan till Skatteverket.Om du har anställda eller avser att ha anställda måste du anmäla detta till Skatteverket för att bli registrerad som arbetsgivare . Du gör anmälan på verksamt.se eller på blanketten Företagsregistrering, Om du är registrerad som arbetsgivare ska du deklarera arbetsgivaravgifter och avdragen skatt i en arbetsgivardeklaration varje månad. Du lämnar deklarationen i e-tjänsten Lämna arbetsgivardeklaration eller genom att skriva ut och skicka in blanketterna Individuppgift och Huvuduppgift.