På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Denna information riktar sig bara till myndigheter och kommuner.
Skatteverket ansvarar för att Sverige har en folkbokföring som speglar befolkningens verkliga bosättning, identitet och familjerättsliga förhållanden så att olika samhällsfunktioner får ett korrekt underlag för beslut och åtgärder.
För att hålla högsta möjliga kvalitet har vissa myndigheter en underrättelseskyldighet enligt 2§ Folkbokföringsförordningen (1991:749) när myndigheten upptäcker en felaktig adress i folkbokföringen.
Filöverföringstjänsten Folkbokföring - avvikelserapportering underlättar myndigheternas skyldighet att rapportera fel i folkbokföringen.
I tjänsten kan myndigheten eller kommunen rapportera brister och felaktigheter gällande adresser och andra uppgifter som namn, civilstånd, dödsfall, födelsetid eller uppgift om barn.
Myndigheten kan också bifoga handlingar som kommit in till myndigheten, till exempel ett dödsbevis eller handling som visar en ny adress.
För att ansluta till tjänsten skrivs en överenskommelse mellan Skatteverket och myndigheten eller kommunen. Överenskommelsen innehåller bland annat uppgift om kommunikationssätt, förändringar, ansvar och giltighet.
Rapporteringen sker med filöverföring via e-transport eller SHS.
Teknisk beskrivning av tjänsten finns att beställa av kontaktperson.
Skatteverket har en testmiljö att testa mot och tillhandahåller data och personnummer för test.
Tjänsten debiteras inte.
Har du frågor om tjänsten kan du mejla dem till oss via vårt kontaktformulär som du när i länken nedan. Skriv "Tjänsten Avvikelserapportering" överst i meddelandet så hamnar du rätt:
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.