På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Om du upptäcker att du har gjort ett fel i en redan inlämnad arbetsgivardeklaration begär du att Skatteverket omprövar det tidigare beslutet. Det gör du genom att lämna in en ny deklaration för den aktuella månaden.
Du ska rätta en arbetsgivardeklaration i samma tjänst som du lämnade den i.
Du rättar enklast din arbetsgivardeklaration genom att logga in och öppna en redan inlämnad arbetsgivardeklaration. Där du klickar på länken redovisningsperiod.
Fyll i de nya och ändrade beloppsuppgifterna, samt lämna en kort förklaring till varför uppgifterna ska rättas under ”Övriga upplysningar”. De uppgifter som inte ska ändras lämnar du oförändrade.
Signerar uppgifterna med din e-legitimation. I nästa bild visas en kvittens. Den sparas i e-tjänsten men du kan också välja att skriva ut den.
När vi har tagit emot din rättelse fattar vi ett omprövningsbeslut som vi sedan skickar till ditt företag. Du som ska betala mer skatt eller avgifter hittar förfallodatumet för den betalningen på beslutet som Skatteverket skickar ut.
Om du vill rätta inlämnade arbetsgivardeklarationer för redovisningsperioder till och med december 2018 utan att använda tjänsten kan du få en blankett hemskickad. Det tar vanligtvis 2-5 dagar innan du får blanketten. Du kan beställa en ny deklaration via vår beställningstjänst.
Om du vill ändra ett tidigare beslut kan du begära omprövning. Din begäran ska normalt ha kommit in till Skatteverket inom sex år efter utgången av det kalenderår då beskattningsåret gått ut.
Du upptäcker ett fel i arbetsgivardeklarationen för maj månad från beskattningsåret 2013. Företaget kan begära omprövning på denna arbetsgivardeklaration under hela 2019.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.