På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

För närvarande kan det vara problem med att logga in på Mina sidor.

Logotyp, till startsidan

Jag vill rätta min arbetsgivardeklaration

Om du upptäcker att du har gjort ett fel i en redan inlämnad arbetsgivardeklaration begär du att Skatteverket omprövar det tidigare beslutet. Det gör du genom att lämna en ny deklaration för den aktuella månaden.

Rätta i e-tjänsten

1

Logga in

Du rättar enklast din arbetsgivardeklaration genom att logga in och öppna en redan inlämnad arbetsgivardeklaration. Där du klickar på länken redovisningsperiod.

2

Fyll i de nya uppgifterna

Fyll i de nya och ändrade beloppsuppgifterna, samt lämna en kort förklaring till varför uppgifterna ska rättas under ”Övriga upplysningar”. De uppgifter som inte ska ändras lämnar du oförändrade. 

3

Signera

Signerar uppgifterna med din e-legitimation. I nästa bild visas en kvittens. Den sparas i e-tjänsten men du kan också välja att skriva ut den.

När du har skickat in din rättelse

När vi har tagit emot din rättelse fattar vi ett omprövningsbeslut som vi sedan skickar till ditt företag. Om du ska betala mer skatt eller avgifter så hittar du förfallodatumet för den betalningen på beslutet vi skickar ut.

Hur gör jag om jag inte kan eller vill använda e-tjänsten?

Du kan få en blankett hemskickad. Det tar vanligtvis 2-5 dagar innan du får blanketten. Du beställer enklast en ny pappersdeklaration genom att ringa vår servicetelefon på 020-567 000, direktval 6805. Du kan också beställa en ny deklaration via vår beställningstjänst.

Hur långt tillbaka i tiden kan jag rätta?

Om du vill ändra ett tidigare beslut kan du begära omprövning. Din begäran ska normalt ha kommit in till Skatteverket inom sex år efter utgången av det kalenderår då beskattningsåret gått ut.

Exempel: Du upptäcker ett fel i arbetsgivardeklarationen för maj månad från beskattningsåret 2011. Företaget kan begära omprövning på denna arbetsgivardeklaration under hela 2017.

Jag har missat att ta med en anställds lön i deklarationen. Hur rättar jag det?

Du skickar in en ny arbetsgivardeklaration för den månad som du betalat ut lönen.

Skatteverket

Till toppen