På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

För närvarande kan det vara problem med att logga in på Mina sidor.

Logotyp, till startsidan

Hur lämnar jag arbetsgivardeklarationen?

Här kan du läsa om hur du lämnar in dina arbetsgivardeklarationer i Skatteverkets e-tjänst.

1

Logga in

Logga in i e-tjänsten för att göra arbetsgivardeklarationen.

2

Ladda upp eller fyll i uppgifter

Om du använder ett löneprogram så kan du ladda upp dina uppgifter från det. Då sparar du dina uppgifter som en .xml-fil och laddar upp den. Om du är behörig företrädare för flera företag laddar du upp filen genom att klicka på "Snabbinläsning av fil", annars gör du det genom att klicka på "Hämta uppgifter på fil".

Om du inte har ett löneprogram eller inte kan ta ut en .xml-fil så kan du fylla i uppgifterna själv.

3

Signera

När du fyllt i uppgifterna signerar du med din e-legitimation. I nästa bild visas en kvittens. Den sparas i e-tjänsten men du kan också välja att skriva ut den. Kvittens visar hur mycket du ska betala i avdragen skatt och arbetsgivaravgifter.

Jag vill inte använda e-tjänsten, hur gör jag?

Om du inte använder e-tjänsten fyller du i deklarationsblanketten och skickar den till inlämningsadressen som står till vänster om din egen adress på blanketten. Deklarationsblanketten skickas ut ungefär en månad innan deklarationsdagen. Om du är säsongsregistrerad arbetsgivare får du en blankett i början av året, och en i slutet av året.

Blanketten skickas till alla som inte själva valt bort utskick av pappersblanketter.

Om du skulle behöva ytterligare en deklarationsblankett kan du beställa en via Beställningstjänsten. Blanketten heter SKV 4700.

Jag har inte haft någon löneutbetalning denna månad, hur gör jag?

Även om du inte har gjort en löneutbetalning är det viktigt att du lämnar in din arbetsgivardeklaration. Du ska då sätta 0 i ruta 78 för att redovisa att du inte haft någon arbetsgivaravgift. Du ska också sätta du 0 i ruta 88 för att redovisa att du inte gjort något skatteavdrag.

Hur kan jag ge mitt ombud behörighet att lämna min arbetsgivardeklaration?

Det snabbaste och enklaste sättet är att använda e-tjänsten Ombud och behörigheter. Använder du e-tjänsten spar du tid, risken att göra fel är mindre och du kan få interaktiv hjälp. De som kan använda e-tjänsten är privatpersoner, enskilda firmor, aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag och ekonomiska föreningar. 

Kan jag rätta uppgifter i en inlämnad deklaration?

Du kan absolut rätta uppgifterna i en redan lämnad arbetsgivardeklaration.

Jag har tappat bort min arbetsgivardeklaration, kan jag beställa en ny?

Ja, fast det lättaste är att du använder vår e-tjänst. Här finns alltid arbetsgivardeklarationerna tillgängliga för att fylla i.

Om du inte kan eller vill använda e-tjänsten och inte längre har kvar den arbetsgivardeklarationen du fick hemskickad kan du beställa en ny i vår beställningstjänst eller på vår servicetelefon 020-567 000, direktval 6805.

Skatteverket

Till toppen