Hämta uppgifter om folkbokföring genom systemet Navet
Skatteverket kommer ha begränsad möjlighet att svara på frågor om samordningsnummer under morgonen den 1 september.
Det finns två tjänster för dig som vill hämta uppgifter om företag. Den ena är öppen för alla, den andra är endast tillgänglig för offentliga aktörer.
Utländska företag och arbetstagare är verksamma på den svenska marknaden. Att du som upphandlare/inköpare förstår hur de beskattas är viktigt för att du ska kunna bedöma och följa upp om betalning av skatter och avgifter sköts på rätt sätt.
Skatteverket har olika tjänster för informationsutbyte mellan myndigheter. I tjänsterna går det att bland annat hämta uppgifter från folkbokföringen, begära samordningsnummer och få offentliga uppgifter om företag.
I tjänsten Hämta företagsinformation kan du se om ett företag godkänt för F-skatt, registrerat för moms och registrerat som arbetsgivare.
Här får du svar på vanliga frågor om Navet.
Du kan hämta företagsuppgifter från olika myndigheter som ger dig stöd vid en upphandling. Omfattas du av lagen om offentlig upphandling (LOU) finns en skyldighet att kontrollera en leverantörs fullgörande av betalningsskyldighet av skatter och avgif...
Det är viktigt att du ställer krav på det företag du ska köpa tjänster från. Det finns många sätt att löpande följa upp företaget under avtalets gång. Det är också viktigt att kraven är relevanta och går att följa upp.
Ditt företag eller organisation kan få elektroniska fakturor från Skatteverket genom att fylla i ett anslutningsunderlag och skicka till Statens Servicecenter.