Hämta uppgifter om folkbokföring genom systemet Navet
För att kunna använda Navets tjänster behöver det finnas ett avtal mellan er som offentlig aktör och Skatteverket. Avtalet börjar gälla när Skatteverket registrerat beställningen. Vi skickar en orderbekräftelse med ett unikt beställnings-id när bestä...
Det finns två tjänster för dig som vill hämta uppgifter om företag. Den ena är öppen för alla, den andra är endast tillgänglig för offentliga aktörer.
Här kan du som representerar en myndighet eller en kommun begära ut allmänna handlingar och uppgifter som behövs för handläggning. Skatteverket tar emot och sekretessprövar din begäran innan vi lämnar ut uppgifterna.
Onsdag 22 januari kl. 06.30-07.30 kan störningar förekomma på Navets webservices på grund av tekniskt underhåll hos Skatteverket.
Det är viktigt att du ställer krav på det företag du ska köpa tjänster från. Det finns många sätt att löpande följa upp företaget under avtalets gång. Det är också viktigt att kraven är relevanta och går att följa upp.
För att motverka välfärdsbrott är det viktigt att bli medveten om att fel och fusk kan förekomma. Skatteverket har därför i samverkan med ett antal kommuner tagit fram ett metodstöd för att underlätta kontroll och uppföljning av företag inom hemtjäns...
Skatteverket har tagit fram ett stöd inom personlig assistans som vägledning för dig som arbetar med utbetalning av assistansersättning. Stödet innehåller exempel på varningssignaler och exempel på kontroller och åtgärder.
Som huvudregel är myndigheter skyldiga att underrätta Skatteverket om fel i folkbokföringen.
Utländska företag och arbetstagare är verksamma på den svenska marknaden. Att du som upphandlare/inköpare förstår hur de beskattas är viktigt för att du ska kunna bedöma och följa upp om betalning av skatter och avgifter sköts på rätt sätt.