Hämta uppgifter om folkbokföring genom systemet Navet
För att kunna använda Navets tjänster behöver det finnas ett avtal mellan er som offentlig aktör och Skatteverket. Avtalet börjar gälla när Skatteverket registrerat beställningen. Vi skickar en orderbekräftelse med ett unikt beställnings-id när bestä...
Här kan du som representerar en myndighet eller en kommun begära ut allmänna handlingar och uppgifter som behövs för handläggning. Skatteverket tar emot och sekretessprövar din begäran innan vi lämnar ut uppgifterna.
Här kan du som arbetar inom en kommun, region eller på en statlig myndighet läsa mer om folkbokföring.
I tjänsten Hämta företagsinformation kan du se om ett företag godkänt för F-skatt, registrerat för moms och registrerat som arbetsgivare.
Med API:et Faderskapsutredning kan kommuner ta emot och skicka uppgifter om faderskap och föräldraskap digitalt från och till Skatteverket. API:et är avgiftsfritt och kan endast användas av kommuner i Sverige.
Ditt företag eller organisation kan få elektroniska fakturor från Skatteverket genom att fylla i ett anslutningsunderlag och skicka till Statens Servicecenter.
När offentliga aktörer bedriver ekonomisk verksamhet gäller samma momsregler som för andra juridiska personer, med vissa undantag. Det finns också specialregler kring ingående moms.
För ett hållbart arbete mot fusk och oegentligheter är det viktigt att du som inköpare/upphandlare gör en riskbedömning av en leverantörs skötsamhet av skatter och avgifter.
Skatteverket har olika tjänster för informationsutbyte mellan myndigheter. I tjänsterna går det att bland annat hämta uppgifter från folkbokföringen, begära samordningsnummer och få offentliga uppgifter om företag.