Här har vi samlat information för dig som har mist en närstående. Du hittar bland annat information om dödsfallsintyg, bouppteckning och hur du deklarerar för ett dödsbo.
När någon avlidit är det delägarna i dödsboet, i regel de som är närmast anhöriga, eller ett ombud som delägarna har utsett, som ansvarar för dödsboets inkomstdeklaration.
När någon har avlidit är det delägarna i dödsboet, oftast de som är närmast anhöriga, eller ett ombud som delägarna har utsett, som ansvarar för dödsboets deklaration. Deklarera för ett dödsbo
När en anhörig dör (SKV 459)
Som ombud åt en annan privatperson kan du lämna in elektroniska deklarationer för personens räkning och se hur det ser ut på hennes eller hans skattekonto via Skatteverkets e-tjänster. På de här sidorna kan du läsa om hur du blir ombud och vad det in...
Anmälan Ny adress för dödsbo SKV 8403
Om ett dödsbo ska ha en annan adress än den som var aktuell vid dödsfallet ska den nya adressen anmälas till Skatteverket.
När någon avlidit är det delägarna i dödsboet, i regel de som är närmast anhöriga, eller ett ombud som delägarna har utsett, som ansvarar för dödsboets inkomstdeklaration.
Skattekontot är knutet till personnumret för privatpersoner och till organisationsnumret för juridiska personer. Efter dödsfallet tar dödsboet över den avlidnes skattekonto. Eventuellt över- eller underskott ligger kvar på kontot och ränta beräknas ...
Efter bouppteckningen kan dödsbodelägarna skifta boet. Det innebär att ni delar upp tillgångarna mellan varandra som ni själva önskar eller som det står angivet i ett eventuellt testamente.