Nu är det EU:s informationssäkerhetsmånad som kallas Tänk säkert! Det är en kampanj som anordnas under oktober varje år. Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten om informations- och cybersäkerhetsfrågor.
Vi behöver alla skydda vår digitala information när risken för hackerattacker ökar i samhället. Att tänka säkert handlar ofta om enkla rutiner. Det kan exempelvis vara att skydda information som du hanterar i dokument och handlingar. Det kan också handla om att vara uppmärksam på hur och när du skickar e-post, klickar på länkar och hur du använder din dator eller telefon.
Skatteverket är en av flera myndigheter och samhällsaktörer som deltar i kampanjen och vi vill tipsa om e-tjänster som privatpersoner och företagare enkelt kan använda för att öka sitt digitala identitetsskydd.
Med Skatteverkets e-tjänst Spärra obehörig adressändring förhindrar du att en obehörig gör en adressändring i ditt namn.
Med Skatteverkets e-tjänst Visa folkbokförda på samma adress kan du meddela oss om någon är felaktigt folkbokförd på din adress.
Med en digital brevlåda kommer post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Till skillnad från vanliga mejl är den digitala brevlådan säker eftersom inloggning sker med e-legitimation, till exempel Mobilt bank-id.
Trygga ditt företags uppgifter med Skatteverkets e-tjänst Ombud och behörigheter. I e-tjänsten kan du utse ett deklarationsombud eller ombud som exempelvis kan göra din deklaration och få åtkomst till ditt eller ditt företags skattekonto.
Kampanjen leds av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Polisen.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.