På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

För närvarande har vi vissa störningar i telefonin till skatteupplysningen.

Logotyp, till startsidan

Vara ombud för en privatperson

Som ombud åt en annan privatperson kan du lämna in elektroniska deklarationer för personens räkning och se hur det ser ut på hennes eller hans skattekonto via Skatteverkets e-tjänster. På de här sidorna kan du läsa om hur du blir ombud och vad det innebär.

1

Vem kan bli ombud för en person?

För att bli ombud ska du:

  • själv vara privatperson - företag kan inte bli ombud
  • vara myndig
  • ha ett svenskt personnummer
  • ha en e-legitimation.
2

Vilken behörighet ska du ha?

Den som vill anlita dig som ombud tar ställning till vad du ska kunna göra och ger dig en viss behörighet. Om du till exempel ska kunna lämna den årliga inkomstdeklarationen via e-tjänsten ska du ha behörigheten Deklarationsombud.

3

Så här blir du ombud för en person

Den som vill anlita dig som ombud meddelar oss genom att använda vår e-tjänst Ombud och behörigheter eller genom att skicka in en blankett. Även ett dödsbo kan anlita ett ombud som kan deklarera elektroniskt för dödsboets räkning.

Hjälp att välja behörighet


Använd tjänsten Hjälp att välja behörighet när du vill få hjälp med att välja vilken typ av behörighet ombudet ska ha. Du behöver inte logga in.

Våra e-tjänster

Meddela vem som ska vara ditt ombud samt byt och ta bort ombud.

Öppettider: 07-24

Hur vill du ha beslutet om du har blivit ombud?

Efter att Skatteverket har kontrollerat ombudsanmälan fattar vi ett beslut. Vi skickar beslutet både till dig som ska bli ombud och till den som vill ha dig som ombud. Om du istället vill ha beslutet elektroniskt kan du gå in på minameddelanden.se och skaffa en säker e-brevlåda.

Om du inte längre ska vara ombud

Det snabbaste sättet att avregistrera dig som ombud är att använda e-tjänsten Ombud och behörigheter. Du kan även använda en blankett.

Ombud för dödsbo

Om du ska deklarera elektroniskt åt ett dödsbo ska samtliga dödsbodelägare (enligt bouppteckningen) skriva under ansökan om deklarationsombud. Ansökan om ombud för dödsbo kan bara ske med hjälp av blankett, inte e-tjänsten. Dödsbodelägarna kan även ge någon i dödsbodelägarkretsen fullmakt att skriva under ombudsansökan.

God man och förvaltare

Om du är god man är du utsedd av allmän domstol för att utföra vissa uppgifter åt en annan person (kallad huvudman), till exempel betala räkningar och ta hand om ekonomin. Om du har blivit utsedd till förvaltare åt en person som inte kan ta hand om sig själv eller sin egendom råder du ensam över det som omfattas av förvaltarskapet. Läs mer om god man och förvaltare på webbplatsen Sveriges domstolar eller kontakta överförmyndaren eller överförmyndarnämnden i din kommun.

Vem skriver under ansökan?

Vem som skriver under ombudsansökan beror på vilket uppdrag den gode mannen eller förvaltaren har:

  • När du som är god man ska bli ombud är grundregeln att huvudmannen själv skriver under ombudsansökan.
  • Om du är förvaltare som ska bli ombud kan du själv skriva under ombudsansökan om det tydligt framgår av ditt uppdrag.

Får du ekonomisk ersättning?

Om du får ersättning som god man eller förvaltare finns det skatteregler som du behöver känna till.

Skatteverket

Till toppen