På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

För närvarande har vi vissa störningar i telefonin till skatteupplysningen.

Logotyp, till startsidan

Anlita ett ombud om du är privatperson

Ett ombud kan utföra ärenden eller ta del av information för din räkning via Skatteverkets e-tjänster. 

Ombudet kan till exempel deklarera elektroniskt åt dig eller se hur det ser ut på ditt skattekonto. Ett ombud måste ha fått rätt behörighet av dig. Du utser ombud och deras behörighet i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Även om du anlitar ett ombud är det du som har ansvaret för att lämnade uppgifter är fullständiga och riktiga.

1

Bestäm vad ombudet ska kunna göra

Ta ställning till vad ombudet ska kunna göra. Om ombudet till exempel ska kunna lämna den årliga inkomstdeklarationen via e-tjänsten, är det behörigheten Deklarationsombud som är aktuell.

2

Meddela oss vem som ska vara ditt ombud

Meddela oss vem som ska vara ombud och vilken behörighet ombudet ska ha. Det gör du i e-tjänsten Ombud och behörigheter eller genom att skicka in en blankett. Använder du e-tjänsten spar du tid, risken att göra fel är mindre och du kan få interaktiv hjälp.

3

Byta eller ta bort ett ombud

Meddela oss via e-tjänsten Ombud och behörigheter eller skicka in en blankett om du vill ta bort eller byta ett ombud.

Hjälp att välja behörighet


Använd tjänsten Hjälp att välja behörighet när du vill få hjälp med att välja vilken typ av behörighet ombudet ska ha. Du behöver inte logga in.

Våra e-tjänster

Meddela vem som ska vara ditt ombud samt byt och ta bort ombud.

Öppettider: 07-24

Hur vill du ha beslutet om ditt ombud?

Efter att du meddelat oss att du vill ha eller ändra ett ombud gör Skatteverket ett antal kontroller. Sedan skickar vi ett beslut till både dig som vill ha ombudet och den som ska bli ombud. Om du istället vill ha beslutet elektroniskt kan du gå in på minameddelanden.se och skaffa en säker e-brevlåda.

Ombud för dödsbo

De som är dödsbodelägare (enligt bouppteckningen) kan anlita ett deklarationsombud som kan deklarera elektroniskt åt dödsboet. Ansökan om ombud för dödsbo kan bara ske med hjälp av blankett, inte e-tjänsten. Samtliga dödsbodelägare ska skriva under ansökan. Dödsbodelägarna kan även ge någon i dödsbodelägarkretsen fullmakt att skriva under ansökan.

Skatteverket

Till toppen