På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Betalningsuppmaning

Den första helgen varje månad gör Skatteverket en avstämning av ditt skattekonto. Om det uppstått ett underskott kan du få en betalningsuppmaning.

En betalningsuppmaning är en påminnelse om att du har glömt bort att betala en skatt eller en avgift på ditt skattekonto och att ett underskott har uppstått.

Du får en betalningsuppmaning om underskottet på ditt skattekonto är 100 kronor eller mer. Du får betalningsuppmaningen (i form av ett kontoutdrag) som ett elektroniskt meddelande i din digitala brevlåda. Om du inte har en digital brevlåda får du den som ett vanligt brev. Anslut dig via Mina meddelanden om du vill få din myndighetspost digitalt.

Räkna ut hur mycket du ska betala in

Betalningsuppmaningen visar hur stort underskottet var vid den senaste avstämningen. Det betyder att om du har andra skatter eller avgifter som behöver betalas, till exempel slutlig skatt och kostnadsränta, så syns inte dessa på uppmaningen. I e-tjänsten Skattekonto kan du räkna ut hur mycket du bör betala in till skattekontot för att vara säker på att underskottet inte kvarstår.

Kostnadsräntan påverkar saldot

Tänk på att kostnadsräntan påverkar saldot. Kostnadsräntan räknas dag för dag på det aktuella saldot från och med dagen efter det att underskottet har uppstått. Kostnadsräntan registreras på skattekontot en gång i månaden.

Betala in till skattekontot i tid

Om du har fått en betalningsuppmaning behöver du sätta in det belopp som anges så att det är bokfört på skattekontot senast den 26 samma månad som du får uppmaningen. Tänk på att det tar 2–3 bankdagar innan pengarna är bokförda på ditt skattekonto. Betala därför i god tid.

Det här händer om du inte betalar

Om underskottet är 2 000 kronor eller mer får du ett betalningskrav.

Skatteverket

Till toppen