På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Jag förstår
Logotyp, till startsidan

Hur du ansöker om id-kort

Du ansöker om id-kort genom att besöka ett av Skatteverkets servicekontor. Här kan du läsa hur det går till när du besöker ett av våra servicekontor för att ansöka om ett id-kort.

När du är på plats på kontoret för att ansöka om id-kort, måste du visa ett kvitto på att du har betalat ansökningsavgiften. Du måste också kunna visa vem du är, alltså styrka din identitet. Läs om de villkor som ska vara uppfyllda för att du ska få ansöka om id-kort:

Tänk på att det bara är vissa servicekontor som utfärdar id-kort. Här hittar du en lista över vilka servicekontor som utfärdar id-kort:

» Kontor som utfärdar id-kort

Så här går själva ansökan till:

Du gör en elektronisk ansökan

När du kommer till servicekontoret får du göra en elektronisk ansökan om id-kort. Om du har med dig en intygsgivare måste hen fylla i och skriva under blanketten Identitetskort – Intygsgivare (SKV 1503) i samband med ert besök på kontoret. Om du är under 18 år får dina vårdnadshavare fylla i blanketten Identitetskort med e-legitimation – Vårdnadshavares medgivande (SKV 1502). Om du har två vårdnadshavare måste båda skriva under.

Du blir fotograferad och vi mäter din längd

Du behöver inte ta med dig ett fotografi till servicekontoret eftersom du blir fotograferad på plats.

Du skriver din namnteckning

Du får skriva din namnteckning, som ska finnas på kortet, och godkänna den elektroniska ansökan med de uppgifter som ska användas för korttillverkningen och visas på kortet. Du får också läsa villkoren för tjänsten Telia e-legitimation.

» Läs villkor för Telia e-legitimation (SKV 1598)

» Read terms and Conditions för Telia's E-legitimation (SKV 1598B)

Hur du ansöker om id-kort
Skatteverket

Till toppen