På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

E-legitimation på id-kortet

Skatteverkets id-kort innehåller även en e-legitimation. En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, till exempel id-kort eller körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt visa vem du är över internet.

När du identifierar dig med din e-legitimation kan du få tillgång till uppgifter som finns om dig själv eller ditt företag från Skatteverkets register. Du kan även uträtta dina ärenden över internet hos banker, myndigheter och företag.

Villkor för e-legitimation

Skatteverkets id-kort innehåller tjänsten Telia e-legitimation. Det innebär att när du ansöker om ett id-kort hos Skatteverket får du samtidigt tillgång till tjänsten Telia e-legitimation. Här kan du läsa villkoren för tjänsten Telia e-legitimation.

» Läs villkor för Telia e-legitimation (SKV 1598)

» Read terms and Conditions för Telia's E-legitimation (SKV 1598B)

Pin- och pukkoder till e-legitimationen

Du använder e-legitimationen med hjälp av en pinkod. Pinkoden skickas hem med brev till din folkbokföringsadress.

Om du tappar bort din pin- eller pukkod

Skatteverket sparar dina pin- och pukkoder i en månad. Om du tappar bort koderna inom en månad från att du fått dem kan du därför beställa nya hos oss.

Har det gått mer än en månad måste du ansöka om nytt id-kort. Kostnaden för att ta fram nya koder är nämligen lika stor som att göra ett helt nytt kort.

För att kunna använda din e-legitimation

För att kunna använda den e-legitimation som finns på ditt id-kort behöver du en dator, en kortläsare och programmet Net iD.

E-legitimation på id-kortet
Skatteverket

Till toppen