På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Skatteverkets pressmeddelande

2012-07-26

Post från myndigheter till säker elektronisk brevlåda

Privatpersoner och företag kan i framtiden få all post från myndigheter skickad till en elektronisk brevlåda i stället för att ta emot brev i pappersform. Skatteverket har fått ansvaret att ytterligare utveckla webbtjänsten Mina meddelanden, som erbjuder en säker och miljövänlig posthantering.

Redan nu är det fritt fram för privatpersoner och företag att öppna konto på webbplatsen minameddelanden.se. När ett konto har registrerats är det möjligt att  både läsa och spara elektronisk post från de myndigheter som är anslutna.

Mina meddelanden är utvecklad av Skatteverket, tillsammans med Bolagsverket och Tillväxtverket. Nu har Skatteverket fått i uppdrag av regeringen att vidareutveckla och förvalta tjänsten. Utvecklingen av Mina meddelanden kommer att innebära att allt fler privatpersoner och företag kan få post från myndigheter elektroniskt i framtiden.

– Vi är glada över att ha fått regeringens förtroende att förbättra och ta hand om en infrastruktur för säker e-kommunikation, gemensam för alla myndigheter. Mina meddelanden kommer att bidra till förbättrad kommunikation och dessutom sänkta kostnader, säger Eric Thorén, enhetschef på Skatteverket.

Att skicka och ta emot myndighetspost elektroniskt har många fördelar:

  • Säkerheten är högre än för pappersbrev och vanlig e-post. All information och användarens kontouppgifter är skyddade så att bara den som är behörig kan läsa innehållet.
  • Tjänsten är enkel att använda. Användaren anger och ändrar sina uppgifter på ett enda ställe.
  • Elektronisk post är miljövänlig eftersom den minskar pappersförbrukningen, vilket i sin tur sänker kostnaderna.

– Tack vare utvecklingen av Mina meddelanden kommer den elektroniska vägen på sikt bli det primära och mest naturliga sättet att skicka och ta emot myndighetspost tror vi, säger Eric Thorén.

Den som föredrar att skicka och ta emot post i pappersform kommer även fortsättningsvis att kunna göra det.

Kontaktperson för media:
Eric Thorén, enhetschef Skatteverket, 070-560 64 65

Pressjour:
Tfn: 010-574 89 60

Allmänna frågor, ring Skatteupplysningen 0771-567 567

Post från myndigheter till säker elektronisk brevlåda
Skatteverket

Till toppen