Datum: 2016-04-11
131 114324-16/112
Finansdepartementet
103 33 Stockholm
(Fi2016/00776/S2)
Skatteverket avstyrker förslagen och förslår istället att reglerna i mervärdesskattelagen (1994:200), ML, och inkomstskattelagen (1999:1229), IL, i huvudsak ändras i enlighet med Skatteverkets hemställan. Skatteverket delar dock bedömningen i promemorian att avdragsrätt enligt IL ska medges för enklare förtäring.
Om förslagen i promemorian ändå genomförs anser Skatteverket att vissa förtydliganden måste göras (se avsnitt 2.2).
Skatteverket har i en hemställan till Finansdepartementet föreslagit ändringar av avdragsrätten för ingående mervärdesskatt som avser representation och även slopande av avdragsrätten för representation vid inkomstbeskattningen (Skatteverkets dnr 131 131284-15/1211).
I hemställan har Skatteverket föreslagit att ML ändras så att avdrag för ingående skatt som hänför sig till utgifter för representation bara får göras om det är skäligt och inte i något fall med ett högre belopp än mervärdesskatt på 500 kronor per person och tillfälle eller per gåva. Beloppet bör enligt Skatteverket omfatta alla slags kostnader (mat, drycker, teaterbiljetter, lokalhyror mm).
Vad gäller inkomstskatt har Skatteverket föreslagit att avdragsrätten för utgifter för representation ska slopas helt. Avdragsförbudet bör enligt Skatteverkets uppfattning omfatta alla slags kostnader (mat, drycker, teaterbiljetter, lokalhyror mm).
Förslagen i den remitterade promemorian avser enbart avdragsrätt för måltider och enklare förtäring.
Skatteverket avstyrker förslagen i promemorian och föreslår istället att ML av förenklingsskäl ändras i enlighet med Skatteverkets hemställan och att IL i huvudsak ändras i enlighet med densamma. Skatteverket delar dock bedömningen i promemorian att avdragsrätt enligt IL ska medges för enklare förtäring.
Om förslagen i promemorian ändå genomförs anser Skatteverket att vissa förtydliganden måste göras.
Av avsnitt 2.6.2 i promemorian framgår att avdragsbegränsningen bör utformas så att den knyter an till sådan förtäring som anges i 11 kap. 12 § IL. Skatteverket tolkar hänvisningen till 11 kap. som att hänvisningen enbart avser typen av förtäring och att det således inte ska göras en ny bedömning av begreppet representation.
Kortare interna kurser och informationsmöten räknas vid bedömningen av kostförmån, enligt 11 kap. 2 § IL, som intern representation. Det innebär att ingen förmånsbeskattning av deltagarna aktualiseras. En måltid vid sådana tillfällen räknas dock inte som intern representation vid bedömningen enligt 16 kap. 2 § IL, utan är fullt avdragsgill. Representationsbegreppet enligt 11 kap. 2 § IL överensstämmer således inte med representationsbegreppet enligt 16 kap. 2 § IL vad avser intern representation.
Skatteverket anser att det behöver förtydligas i avsnitt 2.6.2 eller i författningskommentaren att förslaget inte innebär att det ska göras en ny bedömning av begreppet representation. En ny bedömning av begreppet riskerar att vid den mervärdesskatterättsliga bedömningen stå i strid med artikel 176 i mervärdesskattedirektivet. Det bör klargöras att intern representation enligt 11 kap. 2 § IL, i form av exempelvis kortare interna kurser och informationsmöten, fortsatt inte kommer att omfattas av representationsbegreppet i 16 kap. 2 § IL.
I förslaget till lagtext är övergångsbestämmelserna till IL skrivna i två punkter. I motiveringen på sista sidan i promemorian hänvisas dock till tre punkter.
Förslagen bedöms endast få marginell påverkan på Skatteverkets verksamhet.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.