På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Jag förstår
Meny
Logotyp, till startsidan

Skatteverkets pressmeddelande

2016-03-01

Krafttag behövs för att få fart på användning av säker digital myndighetspost

Skatteverket föreslår nu krafttag för att post från myndigheter och andra offentliga aktörer ska gå digitalt i stället för på papper.

– Det finns mängder av fördelar för alla parter, säger generaldirektör Ingemar Hansson. Men tyvärr står vi i dag och stampar eftersom för få väljer att ansluta sig. Vi ligger därför långt efter våra grannländer.

På uppdrag av regeringen lämnar Skatteverket i dag en rapport med en rad förslag om hur användningen av säker digital myndighetspost ska öka. I regeringsuppdraget ingår även att verka för att företagen ansluter sig till Mina meddelanden.

– Trots att möjligheten att få säker digital post från myndigheter har funnits i flera år är det alldeles för få som har anslutit sig till tjänsten, säger Ingemar Hansson. Vi vet från undersökningar att de flesta företag inte ens känner till att de kan få posten digitalt. Det är synd, för fördelarna är många och när företagen väl får kunskap om tjänsten är de positiva.

Digital post är säkrare för mottagaren, som använder e-legitimation för att läsa den. Man kommer åt sina brev överallt och vet alltid var de finns. All myndighetspost samlas på ett ställe, vilket ger bättre överblick.

Myndigheterna å sin sida sparar portokostnader och samhället sparar miljön.

Skatteverkets rapport visar att det krävs aktiva åtgärder för att öka anslutningen till säker digital myndighetspost.

– Vi måste ta krafttag för att få fart på utvecklingen. Länder som Danmark och Nederländerna ligger långt före oss. De arbetar mer offensivt. I Danmark är fem miljoner anslutna. Sverige ligger i dag på cirka 400 000.

Därför föreslår nu Skatteverket en rad åtgärder.

  • Att regeringen gör det obligatoriskt för myndigheter att ansluta sig till Mina meddelanden och att de informerar om säker digital post.

  • Att offentligt finansierade verksamheter, som friskolor och vårdföretag, ges möjlighet att skicka meddelanden på samma villkor som myndigheter och kommuner

  • Att breda kommunikationsinsatser om digital myndighetspost genomförs.

  • Att regeringen ger myndigheter i uppdrag att ansluta information av servicekaraktär till Mina meddelanden samt att enbart skicka informationen den vägen. Det kan till exempel handla om att pass eller körkort behöver förnyas.  

  • Att det blir obligatoriskt för aktiebolag att ansluta sig, med undantag för de som inte kan få svensk e-legitimation samt med möjlighet till nödvändiga dispenser.

  • Att låta Skatteverket och andra myndigheter välja ut ett antal lämpliga ärenden där ansökan kan villkoras med att användaren är ansluten till Mina meddelanden.  

Ett exempel på en tjänst inom Skatteverket där den digitala vägen redan i dag är obligatorisk är utförarnas ansökningar avseende rot- och rut. Nästa steg kan vara att alla moment inom rot och rut blir digitala.

– Vi planerar även för att redan nästa år betala ut skatteåterbäringen i april till privatpersoner som är anslutna till Mina meddelanden, säger Ingemar Hansson, Skatteverkets generaldirektör.  

Faktaruta om Mina meddelanden:

Med tjänsten Mina meddelanden kan du ta emot, läsa och samla din myndighetspost digitalt. Tjänsten är gratis. För att kunna använda den behövs e-legitimation och en digital brevlåda godkänd för Mina meddelanden.

Tjänsten kan användas av både privatpersoner och företag.

Skatteverket har, sedan september 2012, regeringens uppdrag att utveckla och förvalta tjänsten. Det sker i samverkan med Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, CSN, Försäkringskassan, Jordbruksverket, Lantmäteriet, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten, Polisen, Riksarkivet, SKL Sveriges kommuner och landsting, Tillväxtverket, Transportstyrelsen och Tullverket.

Kontaktpersoner för media:

Skatteverkets presstjänst, 010-574 89 60

Vid allmänna frågor, kontakta Skatteupplysningen, 0771-567 567

Krafttag behövs för att få fart på användning av säker digital myndighetspost
Skatteverket

Till toppen