På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Jag förstår
Meny
Logotyp, till startsidan

Skatteverkets pressmeddelande

2015-03-02

Den digitala brevlådan Kivra nu godkänd för tjänsten Mina meddelanden

I dag ansluts den digitala brevlådan Kivra till myndigheternas gemensamma tjänst för elektronisk myndighetspost, Mina meddelanden. I och med det finns nu tre digitala brevlådor att välja bland för de medborgare och företag som vill ta emot sin myndighetspost digitalt.

– Vi jobbar aktivt med att få privata brevlådeföretag att ansluta sig och det är glädjande att vi nu även har Kivra som valbart alternativ. Privata brevlådeaktörer kan erbjuda fler tjänster från till exempel företag i en och samma brevlåda, säger Håkan Johansson, huvudprojektledare för Mina meddelanden på Skatteverket.

Mina meddelanden är en tjänst som gör att användaren samlat och säkert kan ta emot myndighetspost digitalt istället för på papper, utan risk för att någon obehörig kommer åt den. Tjänsten utvecklas av sju myndigheter i samverkan: Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Tillväxtverket och Transportstyrelsen. Regeringen har gett Skatteverket i uppdrag att förvalta tjänsten.

Fram till nu har 115 000 privatpersoner och företag valt att ta emot myndighetspost digitalt i den statliga brevlådan Min myndighetspost eller i Brings digitala brevlåda Digimail. Nu ansluts även Kivra som har ca 600 000 befintliga användare.

– Vår avsikt är att Mina meddelanden ska vara det dominerande sättet att ta emot myndighetspost i framtiden. Jag tror på en ökad användning av tjänsten bland privatpersoner och företag, när fler myndigheter och kommuner börjar skicka brev digitalt och när det finns fler digitala brevlådor att välja bland, säger Håkan Johansson.

I dag är sju myndigheter anslutna till Mina meddelanden: Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Swedish University Computer Network (SUNET) vid Vetenskapsrådet, Transportstyrelsen och Tullverket samt Tomelilla som första kommun. Inom kort ansluter Statens tjänstepensionsverk (SPV), Jordbruksverket och Försäkringskassan samt Värnamo kommun och Trollhättans Stad. Fler myndigheter och kommuner är också på gång.

– Den som vill ta emot sin myndighetspost digitalt går in på webbplatsen minameddelanden.se och väljer där en brevlåda där man registerar sig för tjänsten Mina meddelanden. Efter det kan man läsa sina meddelanden genom att logga in med e-legitimation i mobilen, läsplattan eller i sin dator. Tjänsten är gratis och enkel att använda, säger Håkan Johansson.

Mina meddelandens webbplatslänk till annan webbplats

Kontaktpersoner för media

Håkan Johansson, huvudprojektledare, Mina meddelanden,

Skatteverket, 010-574 81 85

Skatteverkets presstjänst, 010-574 89 60

Vid allmänna frågor, kontakta Skatteupplysningen, 0771-567 567


Den digitala brevlådan Kivra nu godkänd för tjänsten Mina meddelanden
Skatteverket

Till toppen