På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Skatteverkets pressmeddelande

2014-10-21

Första externa digitala brevlådan nu godkänd för tjänsten Mina meddelanden

I dag ansluts den första externa digitala brevlådan till myndigheternas gemensamma tjänst för elektronisk myndighetspost, Mina meddelanden. Det är företaget Brings digitala brevlåda Digimail som godkänts och kan erbjuda säker myndighetspost till sina kunder.

– Vi jobbar aktivt med att få privata brevlådeföretag att ansluta sig och det är glädjande att vi nu får den första på plats. Privata brevlådeaktörer kan erbjuda fler tjänster från till exempel företag i en och samma brevlåda, säger Håkan Johansson, projektledare för Mina meddelanden.

Mina meddelanden är en tjänst som gör att användaren samlat och säkert kan ta emot myndighetspost digitalt istället för på papper, utan risk för att någon obehörig kommer åt den. Tjänsten utvecklas av sju myndigheter i samverkan: Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Tillväxtverket och Transportstyrelsen. Regeringen har gett Skatteverket i uppdrag att förvalta tjänsten.

Fram till nu har den statliga brevlådan Min myndighetspost varit den enda som varit knuten till Mina meddelanden, men nu ansluts den första externa aktören, genom företaget Brings digitala brevlåda Digimail.

– I dagsläget har ungefär 100 000 privatpersoner och företag tjänsten Mina meddelanden och den statliga digitala brevlådan Min myndighetspost. Vår avsikt är att Mina meddelanden ska vara det dominerande sättet att ta emot myndighetspost i framtiden. Jag tror på en ökning när fler myndigheter och kommuner börjar skicka brev digitalt och när det finns fler digitala brevlådor att välja bland, säger Håkan Johansson.

I dag är fyra myndigheter anslutna till Mina meddelanden: Bolagsverket, Skatteverket, Swedish University Computer Network (SUNET) vid Vetenskapsrådet och Transportstyrelsen. Den 20 mars 2014 anslöt sig den första kommunen, Tomelilla och till årsskiftet planerar bland annat Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten att ansluta. Även fler kommuner är på gång.

– Den som vill få sin myndighetspost digitalt skaffar sig en brevlåda på Mina meddelandens webbplats och kan sedan läsa sina meddelanden genom att logga in med e-legitimation i mobilen, läsplattan eller i sin dator. Tjänsten är gratis och enkel att använda, säger Håkan Johansson.

Mina meddelandens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontaktperson för media:

Håkan Johansson, projektledare Mina meddelanden, 010-574 81 85
Skatteverkets presstjänst, 010-574 89 60
Vid allmänna frågor, kontakta Skatteupplysningen, 0771-567 567

Första externa digitala brevlådan nu godkänd för tjänsten Mina meddelanden
Skatteverket

Till toppen