RSV Rapport 2000:3 (Företagens synpunkter på skattesystemet, skattefusket och skattemyndigheteternas kontroll)
RSV Rapport 2000:4 (Företagens synpunkter på skattemyndigheternas sätt att arbeta)
RSV Rapport 2000:5 (Företagens synpunkter på indrivningssystemet och kronofogdemyndigheternas sätt att arbeta)
I likhet med den förra företagsundersökningen riktar sig den år 1999/2000 genomförda undersökningen till momsregistrerade företag som drivs av aktiebolag, handelsbolag och fysisk person. Det mest typiska företaget i undersökningen är en enskild näringsidkare som driver sin verksamhet utan anställda.
Företagen har haft att ta ställning till en rad positivt formulerade påståenden på en femgradig skala där siffran fem motsvarar instämmer helt och siffran ett motsvarar instämmer inte alls. Ligger svaret över tre ligger det således på den positiva sidan sett.
Skattesystemet
En klar majoritet av företagen tycker ganska eller mycket illa om skattesystemet, medelvärdet 2,3. Andelen som tycker illa om skattesystemet är dessutom större än i förra undersökningen. Trots detta är det en överväldigande majoritet av företagen som instämmer i att de är beredda att betala sin skatt så länge alla eller nästan alla gör det och företagen instämmer i att de försöker undvika att göra affärer med företag som skattefuskar. Det finns inget som tyder på att denna vilja att medverka i beskattningen minskat, tvärtom. Möjligen kan detta hänga samman med bättre tider i den svenska ekonomin.
Skattesystemet upplevs som krångligt av företagen. En majoritet av företagen instämmer inte i att vi har ett enkelt skattesystem för företag. Och hela 45 procent av företagen anser inte att det är lätt att deklarera och lämna uppgifter om olika skatter. Sistnämnda fråga är viktig för att företagen ska anse att det är lätt för företag att göra rätt för sig.
För kort tid sedan förändrades skattebetalningssystemet i grunden. Ett system med skattekonto infördes och en gemensam deklarationsblankett för mervärdesskatt och arbetsgivaravgifter infördes. Det nya systemet med skattekonto får klart godkänt av företagen.
Skattemyndigheterna och deras broschyrer och blanketter
Företagens inställning till skattemyndigheterna är mer positiv än allmänhetens men det är färre som tycker bra om skattemyndigheten jämfört med den förra undersökningen.
Broschyrer och blanketter får genomgående bra betyg från företagen – de kommer i god tid, är lätta att få tag på och innehåller på det hela taget den information man behöver. Men det som företagen tycker är viktigast, nämligen att broschyrer och blanketter är begripliga, är det område som får lägst betyg
Skatteförvaltningen har under senare år satsat på att använda modern teknik för att underlätta för företagen. Man har bl.a. infört skatteförvaltningens servicetelefon 020-567 000 med vars hjälp man också kan beställa broschyrer och blanketter. RSV har också byggt ut sin hemsida www.rsv.se med ett brett innehåll och en mängd funktioner.
Servicetelefon och hemsida får högt betyg men vår undersökning visar att många företag trots all information ännu inte känner till dessa möjligheter. Andelen som svarar ”vet ej/ej svar” ligger så högt som på 64 respektive 75 procent. Fortfarande är det så att skatteförvaltningens personal betyder förhållandevis mycket för företagens förutsättningar att göra rätt för sig. På frågan om det är enkelt att få hjälp av skatteförvaltningens personal ligger betyget med 3,2 svagt på den positiva sidan (>3,0).
Skattefusket
Först bör noteras att företagen är förhållandevis osäkra när de ska svara på frågor om skattefusk och skattekontroll. Fortfarande är det nog så att man inte gärna berättar om sitt eventuella skattefusk och det är svårt för företagen att ha någon klar bild av kontrollens omfattning och effektivitet.
Ett företag av fem anser att de i stor utsträckning är utsatta för konkurrens från företag inom branschen som skattefuskar och lika stor andel uppger att de personligen känner företagare som skattefuskar. Ett företag av sju instämmer i påståendet att det förekommer i deras bransch att anställda begär ”svart lön” dvs. att uppgift om ersättningen inte lämnas till skattemyndigheten. En klar majoritet av de tillfrågade företagen instämmer i att omfattningen på skattefusket är ett allvarligt samhällsproblem. Endast nio procent av företagen instämmer inte i detta påstående.
Skattekontrollen
Det är dubbelt så många som instämmer i påståendet ”Totalt sett är skattekontrollen bra” som inte gör det men de flesta av tillfrågade företag har ingen uppfattning i frågan.
Företagen anser att skattemyndigheterna är förhållandevis bra på deklarationskontroll – medelbetyget är 3,5 på den femgradiga skalan.
Företagen tycker det är viktigast att skattemyndigheterna är bra på att bekämpa skattefusket bland företagen men medelbetyget från företagen ligger med 2,4 på den negativa sidan (
Skattemyndigheterna är bra på att bekämpa skattefusket bland företagen.
Medelbetyg från olika företag på en femgradig skala.
Skattekontrollens preventiva effekt bland företagen
Förtroendet för skattemyndigheten
Av företagen instämmer 50 procent i att de har förtroende för skattemyndigheten – 14 procent instämmer inte.
Vi har undersökt vilka frågor i den här enkäten som har störst betydelse för det sammanfattande omdömet. Påståendet ”Totalt sett fungerar skattemyndighetens kontroll bra” förklarar 32 procent av det sammanfattande omdömet för myndigheten. Därefter kommer påståendet ”Totalt sett är det lätt för företag att göra rätt för sig” med 24 procent. Broschyrer och blanketter är också viktiga och betyder 19 procent för det sammanfattande omdömet om skattemyndigheten.
Kontakten med skattemyndigheten
Två tredjedelar av företagen har varit i kontakt med skattemyndigheten under de senaste 12 månaderna. Vanligast är att ha haft två till fem kontakter (38 procent). De som oftast haft många kontakter – minst sex – är de stora företagen med minst 50 anställda.
Över hälften av företagen (57 procent) är nöjda med kontakten med skattemyndigheten (SKM). Mer nöjda än genomsnittet är företag i tätorter (mer än 3 000 invånare) och de som bara har haft en kontakt med SKM. Mindre nöjda är bland andra storstadsföretag, de som haft minst sex kontakter och de som varit i kontakt rörande företagets inkomstskatt.
Olika kvalitetsområden
Det kvalitetsområde som får bäst betyg av företagen är bemötandet; 48 procent instämmer i bemötandet är bra på det hela taget. Därefter kommer, rangordnat efter andelen instämmande: sakkunskapen, hur lätt det är att kommunicera med SKM, tillgängligheten och sist snabbheten i handläggningen. I 1a.Tabell nedan finns alla påståenden i enkäten (förutom de om skattekontrollen) rangordnade efter andel som instämmer.
1a. Tabell
Påståenden i enkäten rangordnade efter andel företag som instämmer
Påståenden | stämmer, % | ej svar, % | värde |
Personalen är trevlig och hjälpsam | 62 | 6 | 3,8 |
Personalen är intresserad och försöker sätta sig in i mina ärenden | 53 | 8 | 3,6 |
Totalt sett har jag förtroende för SKM | 52 | 7 | 3,6 |
På det hela taget är bemötandet bra | 48 | 7 | 3,5 |
Personalen använder ett enkelt och begripligt talspråk | 46 | 9 | 3,4 |
Jag får snabbt besked på mina frågor | 45 | 8 | 3,4 |
Jag får den hjälp jag behöver | 45 | 16 | 3,5 |
Personalen är kunnig | 42 | 13 | 3,4 |
Den tjänsteman jag får kontakt med kan svara på mina frågor | 41 | 8 | 3,3 |
På det hela taget har personalen bra sakkunskap | 41 | 13 | 3,4 |
Jag kan lita på att de svar/besked jag får är korrekta | 40 | 16 | 3,3 |
SKM har telefontider som passar mig | 39 | 9 | 3,2 |
SKM har öppettider som passar mig | 36 | 15 | 3,2 |
SKM ger bra förklaringar på mina frågor | 36 | 12 | 3,2 |
På det hela taget är det lätt att kommunicera med SKM | 36 | 8 | 3,2 |
Totalt sett utför SKM sin uppgift på ett bra sätt | 36 | 22 | 3,4 |
På det hela taget är tillgängligheten bra | 34 | 8 | 3,1 |
SKM är bra på att upptäcka fel | 33 | 39 | 3,5 |
På det hela taget har SKM snabb handläggning | 31 | 13 | 3,1 |
Det är enkelt att få kontakt med rätt person | 30 | 10 | 2,9 |
SKM handlägger ärenden snabbt | 30 | 14 | 3,0 |
SKM strävar efter att förenkla för skattebetalarna | 28 | 15 | 2,9 |
Det är lätt att komma fram på telefon | 27 | 9 | 2,7 |
Personalen använder ett enkelt och begripligt skriftspråk | 27 | 10 | 2,8 |
SKM motiverar sina beslut på ett bra sätt | 26 | 20 | 3,0 |
SKM är bra på att upptäcka fusk | 25 | 46 | 3,4 |
SKM fattar korrekta beslut | 23 | 34 | 3,1 |
SKM ger alla en likvärdig och rättvis behandling | 21 | 39 | 2,9 |
När SKM gjort något fel rättar man snabbt felet | 17 | 38 | 2,8 |
Man får en ursäkt när fel begåtts av SKM | 12 | 44 | 2,3 |
Källa: Regionenkäten 1999 |
När det gäller om skattekontrollen förhindrar fusk är företagen osäkra i sin bedömning men det är trots allt över hälften som instämmer i att skattekontrollen förhindrar fusk totalt sett.
1b. Tabell
Påståenden om skattekontroll rangordnade efter andel företag som instämmer
Påståenden | % | Andel vet ej/ej svar, % | Medelvärde |
Totalt sett: Skattekontrollen förhindrar fusk | 54 | 20 | 3,9 |
Det är troligt att SKM skulle upptäcka ett skattefusk, i ett företag som vårt… | 44 | 20 | 3,3 |
Om SKM skulle upptäcka skattefusk…, skulle konsekvenserna blir allvarliga... | 38 | 31 | 3,4 |
Källa: Regionenkäten 1999 |
Svarsmönstret är likartat inom de olika kvalitetsområdena. Mer positiva än genomsnittet är ofta enskilda näringsidkare, landsorts/tätortsföretag och de som varit i kontakt med SKM en gång. Mer negativa är redovisnings/bokföringsbyråer, aktiebolag, de med 1-4 anställda, storstadsföretag, de som varit föremål för skatterevision eller förfrågan och de som haft minst sex kontakter med SKM. Variationer i svarsmönstret förekommer naturligtvis på enskilda frågor.
Förtroendet för SKM ganska gott
En majoritet av företagen (52 procent) har totalt sett förtroende för skattemyndigheten. Störst betydelse för förtroendet har sakkunskapen, hur lätt det är att kommunicera med SKM och bemötandet.
Regionala jämförelser
Nedan redovisas de skatteregioner som har säkerställt avvikande medelvärden från riket totalt. Många andra säkerställda avvikelser förekommer på olika svarsalternativ. Kompletta regiontabeller finns i bilaga 5. Observera att när uttryck som ”bäst” och ”sämst” används är det alltid fråga om företagens bedömningar och inte någon objektiv ”sanning”.
Tillgängligheten på det hela taget anser företagen vara bäst i skatteregionerna Linköping, Göteborg och Örebro (alla med medelvärden 3,4). Sämst upplevs den i Stockholm (2,7) och Malmö (2,8). I regionerna Linköping (3,8), Göteborg (3,8) och Östersund (3,9) tycker företagen att bemötandet på det hela taget är bättre än i riket totalt. Sämre betyg än genomsnittet får Stockholm (3,5). Sakkunskapen på det hela taget upplevs särskilt bra av företagen tillhörande region Linköping (3,7). Stockholm får återigen dåligt betyg (3,1). När det gäller hur lätt det är att kommunicera med SKM på det hela taget avviker regionerna Göteborg (3,5) och Östersund (3,6) på den positiva sidan. Stockholm får lägre betyg än genomsnittet (3,0).
Företagen i regionerna Växjö, Örebro och Östersund anser i högre grad än i riket att skattekontrollen totalt sett förhindrar fusk. Tilltron till kontrollen är lägre i Stockholm och Malmö.
Företagens förtroende totalt sett för SKM är större i region Örebro (3,8) än i riket totalt. I region Malmö har företagen lägre förtroende (3,3).
_______________________
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.