RSV Rapport 2000:3 (Företagens synpunkter på skattesystemet, skattefusket och skattemyndigheteternas kontroll)
RSV Rapport 2000:4 (Företagens synpunkter på skattemyndigheternas sätt att arbeta)
RSV har sedan 1986 genom enkäter regelbundet undersökt vad allmänhet och företag anser om skattemyndigheterna och kronofogdemyndigheterna. Sedan 1996 genomförs dessa undersökningar årligen. Vartannat år vänder de sig till allmänheten och vartannat år till företagen. Hösten 1999 genomförde Temo AB på RSV:s uppdrag två enkäter för att ta reda på vad företagen anser om skatter och skattemyndigheter, indrivning och kronofogdemyndigheter. Den ena enkäten – riksenkäten – innehöll frågor av allmän karaktär: inställningen till skatte- och indrivningssystemen, liksom till skatte- och betalningsmoral. Den andra enkäten – regionenkäten – var inriktad på frågor om skatte- och kronofogdemyndigheternas sätt att arbeta.
Riksenkäten byggde på ett slumpmässigt urval av 3 000 företag av vilka 56% svarade. Regionenkätens urval bestod av 10 000 företag – 1 000 företag i varje region - och av dem svarade 52%. Båda enkäterna var stratifierade, dvs. urvalet var uppdelat efter företagstyper (små- och stora; enskilda firmor och bolag; med och utan anställda) på ett sådant sätt att tillräckligt många svar skulle erhållas för varje typ av företag. Om man inte gjorde så skulle det exempelvis vara omöjligt att dra några statistiskt säkra slutsatser beträffande större företag, eftersom småföretagen dominerar antalsmässigt.
De flesta frågorna i enkäterna var utformade som påståenden, vilka de som svarade skulle ta ställning till på en femgradig skala, där en femma innebar att man instämde helt och hållet och en etta att man inte alls instämde. När vi i den här rapporten analyserar svaren tolkar vi fyror och femmor som instämmanden och ettor och tvåor som avståndstaganden.
Både riksenkäten och regionenkäten omfattade såväl skattemyndigheternas som kronofogdemyndigheternas verksamhet. Denna rapport behandlar emellertid bara inställningen till indrivningssystemet och kronofogdemyndigheterna. Attityder till skattesystem och skattemyndigheter redovisas i två separata rapporter.
Vid värdering av resultatet av en enkätundersökning måste man alltid ta ställning till graden av tillförlitlighet. I den bästa av världar är utfallet helt representativt för totalpopulationen – i det här fallet Sveriges omkring 770.000 företag. Vi bedömer att urvalet av företag som fick enkäten, vilket bygger på SCB:s företagsregister, fyller höga krav på representativitet. Det finns emellertid andra felkällor. En sådan är att många inte svarar. Svarsfrekvensen (52 resp. 56%) är visserligen bra jämförd med andra liknande undersökningar, men bortfallet likväl stort och vi kan därför inte ta för givet att de företag som svarat är helt representativa för alla företag. En annan felkälla är att de som svarat kan ha tolkat frågorna på olika sätt och att vi därför i analysen misstolkar svaren. Vi är därför noga med att återge frågorna precis i den form som respondenterna har mött dem så att läsaren ges möjlighet att ifrågasätta vår tolkning.
Det är också viktigt att hålla i minnet att medan de flesta svenskar – såväl företagare som den breda allmänheten – har direkt erfarenhet av skatter och skattemyndigheter är det bara en minoritet som varit i direkt kontakt med kronofogdemyndigheterna. Av de ca 5.200 företag som svarade på regionenkäten har bara ca 30% varit i kontakt med KFM någon gång de senaste tolv månaderna. Bland de minsta företagen är det bara ett företag på tio som har haft någon kontakt, medan de större företagen har haft tätare kontakter.
De frågor i riksenkäten som berör KFM:s verksamhet handlar om betalningsmoral och inställningen till indrivning och kronofogdemyndigheter i allmänhet. Frågeblocket inleds med en fråga som ställts i varje undersökning till allmänhet eller företag sedan 1986: "Vad tycker du i stort om kronofogdemyndigheten (dvs. tjänstemännen och hur de utför sitt arbete)". På den femgradiga skalan svarar 21% "bra" eller "mycket bra" medan 7% svarade "illa" eller "mycket illa". Det är nästan samma värden som i 1998 års enkät till allmänheten, men sämre än i 1997 års företagsundersökning.
Tabell: Vad tycker du i stort om kronfogdemyndigheterna (dvs. tjänstemännen och hur de utför sitt arbete) (procent)
1986 Allmänheten | 1989 Allmänheten | 1992 Allmänheten | 1995 Allmänheten | 1996 Allmänheten | 1997 Företagen | 1998 Allmänheten | 1999 Företagen | |||||||||||||
Bra | 13 | 16 | 18 | 16 | 15 | 30 | 19 | 21 | ||||||||||||
Varken eller | 18 | 18 | 19 | 17 | 19 | 21 | 21 | 23 | ||||||||||||
Illa | 9 | 7 | 7 | 5 | 5 | 5 | 7 | 4 | ||||||||||||
Vet ej/ej svar | 60 | 59 | 57 | 63 | 61 | 45 | 53 | 52 | ||||||||||||
Summa | 100 | 100 | 101 | 101 | 100 | 101 | 100 | 100 | ||||||||||||
Ett närmare studium av tabellen ovan visar att 1997 års företagsundersökning avviker en hel del från övriga undersökningar. En anledning till detta är förmodligen att den genomfördes som telefonundersökning, medan övriga undersökningar i huvudsak bygger på brevsvar. Detta kan ha påverkat svarsmönstret, särskilt på allmänna frågor och frågor som rör förhållanden som man saknar direkt erfarenhet av. Ett genomgående drag är att det tycks vara lättare att svara "vet ej" eller hoppa över en fråga i en brevenkät än i en telefonintervju.
Tre frågor i riksenkäten kan relateras till betalningsmoralen. När företagen får ta ställning till om de är utsatta för konkurrens från företag som inte betalar sina skulder instämmer 16% medan 24% inte gör det. Nästa hälften svarar emellertid vet ej eller hoppar över frågan.
Tabell: Vårt företag är utsatt för konkurrens från företag som inte betalar sina skulder (procent)
Instämmer(4 + 5) | Varken eller(3) | Instämmer inte(1 + 2) | Vet ej / ej svar | Summa | |
Alla företag 1997 | 25 | 17 | 38 | 20 | 100 |
Alla företag 1999 | 16 | 10 | 24 | 49 | 100 |
Förändring | -9 | -7 | -14 | +29 | 0 |
Den stora ökningen av antalet osäkra gör det emellertid svårt att dra några slutsatser om den allmänna betalningsmoralens utveckling. Osäkerheten kvarstår trots att hela 86% av alla företag för egen del bekänner sig till en hög betalningsmoral genom att de säger sig vara beredda att betala sina skulder oavsett om andra gör det.
Det finns en stor förståelse för KFM:s roll i samhället. I 1999 års undersökning bejakar 66% påståendet att KFM fyller en viktig samhällsfunktion och det är bara 2% som säger emot. Det är vidare 63% (mot 7%) som håller med om att många inte skulle betala sina skulder om KFM inte hade funnits.
Stödet för åsikten att vi har ett väl fungerande system för indrivning är emellertid inte lika starkt. Bara 28% av företagen instämmer medan 14% inte gör det. Intressant nog tycks KFM:s gäldenärer ha en mer välvillig inställning till systemet än borgenärerna. Plus- och minustecknen efter siffrorna i tabellen innebär att avvikelsen från genomsnittet är statistiskt säkerställd.
Totalt sett har vi i Sverige ett väl fungerande system för indrivning av obetalda skulder (procentandelar)
Instämmer(4 + 5) | Varken eller(3) | Instämmer inte(1 + 2) | Vet ej / ej svar | Summa | |
Alla företag 1999 | 28 | 21 | 14 | 37 | 100 |
Kontakt p.g.a. skuld | 49+ | 17 | 16 | 18- | 100 |
Kontakt p.g.a. fordran | 24 | 22 | 45+ | 9- | 100 |
Naturligt nog är andelen osäkra mindre bland de företag som varit i kontakt med KFM än bland företagen i allmänhet.
Frågorna i regionenkäten är inriktade på inställningen till myndigheternas service och sätt att arbeta. I huvudsak begränsar vi oss här till svaren från de ca 1.500 företag som varit i kontakt med KFM de senaste 12 månaderna.
I enkätformuläret skiljer vi på fyra olika orsaker till kontakt med KFM. Den vanligaste orsaken (bland de företag som svarat) var att företaget hade en fordran. Betydligt färre uppger att orsaken till kontakten var en skuld. För många företag – särskild större företag – var avdrag för skulder på anställdas löner den vanligaste orsaken till kontakt med KFM. Många kontakter har emellertid andra orsaker än de som nämnts här.
Varför hade företaget kontakt med KFM? (procentandelar)
Alla företag 1999 | AB utan anst | 5-49 anställda | 50+ anställda | Byggnadsbranschen | Hotell & restaurang | Redovisningsbyråer | |
Företaget hade fordran | 41 | 51+ | 43 | 36 | 59+ | 24 | 35 |
Företaget hade en skuld | 23 | 22 | 24 | 15 | 22 | 57+ | 7- |
Avdrag för skulder på de anställdas löner | 17 | 7- | 40+ | 59+ | 20 | 14 | 6 |
Annan orsak | 33 | 32 | 23- | 16 | 12- | 20 | 64+ |
Summa procentandelar | 113 | 112 | 129 | 126 | 113 | 115 | 112 |
Antal företag som svarat | 1591 | 144 | 185 | 343 | 97 | 70 | 241 |
Frågorna om KFM:s sätt att arbete kan delas upp efter vilka aspekter de behandlar. Vi har därför sorterat upp den fortsatta analysen i följande avsnitt:
Processkvalitet handlar bl.a. om hur företagen upplever kontakterna med myndigheten och hur snabbt ärendena handläggs. Svaren på de enkätfrågor (påståenden) som kan hänföras processkvalitet redovisas i sammandrag i tabellen nedan.
Tabell: KFM:s sätt att arbeta – Processkvalitet
Instämmer | Instämmer | Medelvärde | Medelvärde | Förändring | |
inte | 1999 | 1997 | |||
KFM kan nås utan besvär | 35 | 30 | 3,1 | 3,4 | -0,3 |
KFM är bra på att informera | 34 | 25 | 3,1 | 2,9 | +0,2 |
KFM behandlar alla lika | 28 | 18 | 3,2 | 3,1 | +0,1 |
Nöjd eller missnöjd med kontakten (andel nöjda resp. missnöjda) | 58 | 15 | 3,6 | - | - |
KFM handlägger ärenden snabbt | 26 | 29 | 2,9 | 3,0 | -0,1 |
KFM ger god service | 43 | 18 | 3,4 | 3,3 | +0,1 |
Tillgänglighet
Ett grundvillkor för bra processkvalitet är att det är lätt att få kontakt med myndigheten. Kontakt kan tas på många olika sätt; genom besök, per telefon, per brev, e-post osv. Det räcker emellertid inte att nå fram till myndigheten. Man vill naturligtvis också komma fram till rätt person, den person som kan ge besked eller fatta beslut. På denna punkt är emellertid inte enkäten (såvitt gäller KFM) särskilt utvecklad. Vi ber bara företagen ta ställning till påståendet "kronofogdemyndigheten kan nås utan besvär". Av svaren att döma har tillgängligheten försämrats sedan förra undersökningen (1997), eftersom genomsnittsvärdet på den femgradiga skalan har sjunkit från 3,4 till 3,1. Det är uppenbarligen inte de geografiska avstånden till närmaste kontor som är problemet, eftersom det är företagen i storstäderna är mest kritiska på den här punkten medan företagen på små orter och på landsbygden har förhållandevis lite besvär med att nå KFM.
Information
Till skillnad från tillgängligheten tycks informationsgivningen ha förbättrats sedan förra undersökningen. Medelbetyget har stigit från 2,9 till 3,1. Bäst betyg på informationen (3,2) ger de företag som har varit i kontakt med KFM av annan orsak än fordran, skuld eller löneavdrag. Gäldenärer är däremot inte lika nöjda med informationen. Bara 25% instämmer medan 35% inte gör det. Hela 58% av de 70 företag i restaurang- och hotellbranschen som svarat på enkäten tycker inte att KFM är bra på att informera.
Likabehandling
Bortsett från att antalet osäkra ökat något har inställningen till påståendet "kronofogdemyndigheten behandlar alla lika" inte förändrats särskilt mycket sedan 1997. Totalt instämmer 28% av de företag som varit i kontakt med KFM medan 18% tar avstånd från påståendet. Ett memento är att företagen blir mindre benägna att hålla med ju fler kontakter de har haft med KFM. Gäldenärsföretag är vidare mer kritiska än andra företag och inom hotell- och restaurangbranschen är det 54% av företagen som inte tycker att KFM behandlar alla lika.
Nöjd med kontakten?
I enkäten får de företag som varit i kontakt med KFM frågan "är ni nöjda, missnöjda eller varken eller med kontakten?". Av de som svarat förklarar sig 58% nöjda och 15% missnöjda. Andelen nöjda är högre och andelen missnöjda är lägre än som kunde förväntas med hänsyn till svaren på frågorna om tillgänglighet, information och likabehandling och handläggningstider. Möjligen kan svaren tolkas som ett betyg på personalens sätt att bemöta de som tar kontakt med KFM.
Handläggningstider
Den aspekt av processkvaliteten som företagen förefaller mest kritiska till är handläggningstiderna. Medan 26% av de företag som varit i kontakt med KFM instämmer i att "kronofogdemyndigheten handlägger ärenden snabbt" så är det 29% som inte gör det. Genomsnittsbetyget har också sjunkit något sedan 1997 års undersökning (från 3,0 till 2,9). Missnöjet med handläggningstiderna ökar också med antalet kontakter. Av de som har haft fler än sex kontakter är det 41% som inte instämmer. Det är framförallt företag med fordringar som är mindre tillfreds med handläggningstiderna. Av dem är det bara 23% som instämmer medan 41% inte håller med.
God service?
Service kan ses som en samlande benämning på processkvalitet. Det finns en tendens att företagen i högre grad instämmer i allmänt hållna omdömen än i sådana som har en mer precis innebörd. När det gäller tillgänglighet, information och handläggningstider ligger medelvärdena något över eller något under 3,0. Däremot är man mer positiva beträffande likabehandling och förhållandevis nöjda med kontakterna. Helhetsomdömena om KFM:s service är också förhållandevis positiva: 3,4. Totalt instämmer 43% av de företag som har haft kontakt i att KFM "ger god service" samtidigt som 18% inte håller med. Företag med fordran är mer kritiska medan företag som haft kontakt av annan anledning än fordran, skuld eller löneavdrag avviker positivt.
Två påståenden i enkäten kan sägas vara relaterade till produktkvalitet, nämligen att "kronofogden fattar riktiga beslut" och att "kronfogdemyndigheten är bra på att driva in pengar". Det finns en klar övervikt för de företag som instämmer i båda dessa påståendet och medelvärdena hamnar på 3,3 respektive 3,4%.
Tabell: KFM:s sätt att arbeta: produktkvalitet (procent och medelvärden)
Instämmer | Instämmer inte | Medelvärde 1999 | Medelvärde 1997 | Förändring | |
Produktkvalitet | |||||
KFM fattar riktiga beslut | 31 | 13 | 3,3 | 3,3 | 0,0 |
KFM är bra på att driva in pengar | 38 | 15 | 3,4 | 3,3 | +0,1 |
Fattar KFM riktiga beslut?
När det gäller påståendet att "kronfogdemyndigheten fattar riktiga beslut" finns det en betydande osäkerhet. Ungefär en tredjedel av företagen som varit i kontakt med KFM svarar "vet ej" eller hoppar över frågan. Dock instämmer 31% medan 13% inte gör det. Svaren för borgenärsföretagen ligger nära genomsnittet samtidigt som 21% av gäldenärsföretagen anser att KFM inte fattar riktiga beslut.
Är KFM bra på att driva in pengar?
Det finns också en stark övervikt instämmande svar på påståendet "kronofogdemyndigheten är bra på att driva in pengar" (38 mot 15%), men även här är andelen osäkra betydande (27%). Det är intressant, men kanske inte förvånande, att notera att gäldenärsföretagen ger KFM ett betydligt bättre betyg i detta avseende än borgenärsföretagen.
Ovanstående frågor eller påståenden handlar alla om vad de företag som varit i kontakt med KFM anser om myndighetens sätt att arbeta. De knyts ihop i det sammanfattande omdömet "totalt sett utför kronofogdemyndigheten sin uppgift på ett bra sätt". Jämfört med 1997 års telefonintervju har svaren årets brevenkät blivit betydligt mer negativa, även om de instämmande svaren fortfarande är i klar övervikt. År 1997 var andelen instämmande 54%, men två år senare hade denna andel sjunkit till 41%. Samtidigt ökade andelen ej instämmande svar från 5% till 17%. Andelen osäkra och andelen som svarade varken eller är i stort sett oförändrade.
Tabell: Totalt sett utför KFM sin uppgift på ett bra sätt (procent)
Instämmer(4 + 5) | Varken eller(3) | Instämmer inte(1 + 2) | Vet ej / ej svar | Summa | Medelvärde | |
Alla företag 1997 | 54 | 28 | 5 | 13 | 100 | 3,7 |
Alla företag 1999 | 41 | 27 | 17 | 15 | 100 | 3,3 |
Förändring | -13 | -1 | +12 | +2 0 | 0 | -0,4 |
Vilka aspekter är då viktigast för att företagen ska anse att KFM utför sin uppgift på ett bra sätt? Ett sätt att undersöka detta är att studera sambandet mellan svaren på olika frågor. Temo har på RSV:s uppdrag undersökt detta genom en s.k. Dynamica-analys. Resultatet redovisas i nedanstående tabell:
Tabell: Vad har störst betydelse för omdömet: KFM utför sin uppgift på ett bra sätt?
Betydelse | Medelvärde | |
KFM fattar riktiga beslut | 0,28 | 3,3 |
KFM ger en god service | 0,23 | 3,4 |
KFM handlägger ärenden snabbt | 0,15 | 2,9 |
KFM är bra på att informera | 0,12 | 2,9 |
KFM behandlar alla lika | 0,11 | 3,1 |
KFM kan nås utan besvär | 0,11 | 3,1 |
KFM är bra på att driva in pengar | 0,10 | 3,4 |
Av de aspekter som undersökts i enkäten har riktiga beslut störst betydelse för totalomdömet, följt av god service. Men, med tanke på de förhållandevis låga medelvärdena, så är det förmodligen kortare handläggningstider och bättre information som skulle ge bäst utdelning med avseende på totalomdömet.
I både riksenkäten och regionenkäten fick samtliga företag (alltså inte bara de som har haft kontakt med KFM) ta ställning till påståendet "totalt sett har jag förtroende för kronofogdemyndigheten". Som framgår av tabellen skiljer medelvärdet betydligt mellan de båda enkäterna; 3,9 i riksenkäten mot 3,3 i regionenkäten.
Tabell: Totalt sett har jag förtroende för KFM
Instämmer(4 + 5) | Varken eller(3) | Instämmer inte(1 + 2) | Vet ej / ej svar | Summa | Medelvärde | |
Riksenkäten 1999 | 55 | 21 | 6 | 18 | 100 | 3,9 |
Regionenkäten 1999 | 41 | 18 | 8 | 32 | 100 | 3,3 |
Skillnad | -14 | -3 | +2 | +14 | 0 | -0,6 |
Granskar man svarsmönstret noggrannare ser man att andelen som instämmer är 14 procentenheter större i riksenkäten än i regionenkäten medan motsatt förhållande gäller beträffande andelen som svarat "vet ej" eller hoppat över frågan. En möjlig förklaring är av intervjuteknisk art. I riksenkäten fick alla företag först svara på en rad frågor om betalningsmoral, indrivningssystemet och KFM:s roll i detta sammanhang. I regionenkäten fick alla företag som inte haft kontakt med KFM – nästan 80% - direkt ta ställning till om man hade förtroende för myndigheten eller inte. Det är förmodligen lättare att ta ställning till detta totalomdöme om man först haft anledning att fundera kring olika delaspekter.
För att möjliggöra analys av enkätresultaten är det möjligt att bryta ner svaren på en rad bakgrundsfaktorer som företagstyp (juridisk form, anställda eller inte, storlek, bransch), ortstyp (storstad, andra större tätorter och landsbygd) och kontakter med KFM (anledning, frekvens). Att känna till sådana skillnader är värdefullt när det gäller att anpassa verksamheten till olika målgruppers behov.
I den här rapporten redovisar vi genomgående statistiskt signifikanta avvikelser från genomsnittssvaren med avseende på företagstyp, ortsgrupper och typ av kontakter med KFM. Denna redovisning kan emellertid ge en splittrad bild. Därför ger vi också en samlad bild för vissa grupper av företag med avseende anledning till och frekvens av kontakter med KFM.
Om man rangordnar olika positiva påståenden relaterade till process och produktkvalitet efter graden av instämmande finner man att information, tillgänglighet och handläggningstider är de områden där företag som varit i kontakt med KFM allmänt sett är mest kritiska. Däremot är man på det hela taget nöjda med kontakterna, servicen och KFM:s förmåga att driva in pengar.
Tabell: Medelvärde på olika frågor med avseende anledning till kontakt
Alla företag | Kontakt p.g.a. fordran | Kontakt p.g.a. skuld | Kontakt p.g.a. löneavdrag | Kontakt av annan anledning | |
Är ni nöjda, missnöjda eller varken eller med kontakten (med KFM)? | 3,6 | 3,5 | 3,2 | 3,9+ | 3,7 |
KFM är bra på att driva in pengar | 3,4 | 3,1- | 3,7 | 3,3 | 3,6 |
KFM ger en god service | 3,4 | 3,2 | 3,3 | 3,4 | 3,4 |
Totalt sett utför KFM sin uppgift på ett bra sätt | 3,3 | 3,2 | 3,2 | 3,4 | 3,4 |
KFM fattar riktiga beslut | 3,3 | 3,2 | 3,1 | 3,2 | 3,4 |
KFM behandlar alla lika | 3,2 | 3,3 | 2,8 | 3,3 | 3,2 |
KFM är bra på att informera | 3,1 | 3,1 | 2,8- | 3,2 | 3,2 |
KFM kan nås utan besvär | 3,1 | 2,9 | 3,0 | 3,4 | 3,1 |
KFM handlägger ärenden snabbt | 2,9 | 2,7- | 3,0 | 3,1 | 2,9 |
Borgenärsföretagen rangordnar KFM:s insatser på ungefär samma sätt som företagen i allmänhet, men man är mer kritiska till handläggningstiderna, tillgängligheten och KFM:s förmåga att driva in pengar. Gäldenärsföretagen, däremot, är mest kritiska till information och likabehandling, men tycker att KFM är bra på att driva in pengar. De är inte heller lika nöjda med kontakterna som andra företag. Företag vars kontakter föranleds av löneavdrag är genomgående mer positiva och då är särskild med bemötandet (?) och tycker också att tillgängligheten är bra. De företag som varit i kontakt med KFM av annan anledning är också förhållandevis positiva, men när det gäller handläggningstiderna är de lika kritiska som företagen i allmänhet.
Regionenkäten skickades ut till 1 000 företag i varje region. Svarsfrekvensen varierade mellan 48 och 54% mellan olika regioner. Man kan alltså uttala sig med ungefär samma säkerhet om resultaten för varje region.
Kontaktmönstret varierade något mellan regionerna. Kontakterna var förhållandevis I Stockholmsregionen hade 25% av företagen varit i kontakt med KFM de senaste 12 månaderna, medan bara 9% av företagen i Umeåregionen hade haft sådana kontakter. Stockholmsregionen var också överrepresenterad när det gäller gäldenärskontakter, medan Umeåregionen hade osedvanligt många kontakter på grund av löneavdrag.
Kontaktmönstret och andra bakgrundsfaktorer kan till viss del förklara skillnader i företagens bedömning av processkvalitet och produktkvalitet och leda till olika medelvärden för olika regioner. Samtidigt bör man hålla i minnet att bara svar från företag som haft kontakt räknas.
I tabellen nedan har vi sammanställt medelvärdena för respektive region med avseende på de frågor som kan relateras till processkvalitet och produktkvalitet. För att underlätta jämförelser har vi rangordnat dem med avseende på medelvärdena för påståendet "totalt utför kronofogdemyndigheten sin uppgift på ett bra sätt". Det är emellertid viktigt att hålla i minnet att en stor del av skillnaderna i medelvärden inte är statistiskt säkerställda. Som framgår av tabellen varierar också omdömena en hel del mellan olika frågor och rangordningen skulle bli annorlunda om vi utgick från andra frågor.
Tabell: Medelvärden avseende process- och produktkvalitet ordnade efter totalomdömet KFM utför sin uppgift på ett bra sätt
Processkvalitet | Produktkvalitet | Totalt | |||||||
Nås utan besvär | Bra på att informera | Behandlar alla lika | Nöjda/missnöjda med kontakt | Handlägger ärenden snabbt | Ger god service | Fattar riktiga beslut | Bra på att driva in pengar | Utför sin uppgift på bra sätt | |
Härnösand | 3,7 | 3,4 | 3,3 | 3,5 | 3,5 | 3,8 | 3,7 | 3,4 | 3,9 |
Gävle | 3,5 | 3,1 | 3,3 | 4,0 | 2,9 | 3,8 | 3,2 | 2,9 | 3,5 |
Eskilstuna | 2,8 | 3,2 | 3,3 | 3,5 | 2,9 | 3,4 | 3,3 | 3,2 | 3,5 |
Kalmar | 3,3 | 3,5 | 3,5 | 3,7 | 2,9 | 3,6 | 3,6 | 3,5 | 3,4 |
Göteborg | 3,3 | 3,0 | 3,1 | 3,5 | 3,1 | 3,2 | 3,4 | 3,8 | 3,4 |
Alla företag | 3,1 | 3,1 | 3,2 | 3,6 | 2,9 | 3,4 | 3,3 | 3,4 | 3,3 |
Stockholm | 2,9 | 3,1 | 3,1 | 3,6 | 3,0 | 3,4 | 3,3 | 3,7 | 3,3 |
Karlstad | 3,1 | 2,7 | 3,3 | 3,5 | 2,4 | 3,1 | 3,0 | 3,1 | 3,2 |
Malmö | 2,9 | 3,0 | 3,0 | 3,6 | 2,5 | 3,1 | 3,1 | 3,4 | 3,0 |
Jönköping | 3,0 | 2,9 | 2,9 | 3,5 | 2,7 | 3,1 | 2,8 | 3,0 | 3,0 |
Umeå | 3,2 | 2,0 | 3,3 | 3,6 | 2,7 | 3,1 | 2,9 | 2,6 | 2,8- |
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.