På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Skatteverkets IT-avdelning

Skatteverkets IT-avdelning är en av de största i Sverige. Här arbetar cirka 800 personer med att utveckla och förvalta IT-stöd för skattehantering och folkbokföring med hjälp av både ny och beprövad teknik.

Här finns olika plattformar, stora kraftfulla nätverk samt system med olika slags teknik. Allt från äldre stordatormiljöer till den senaste webbtekniken. Våra samhällsviktiga system kräver avancerade säkerhetslösningar.

De som huvudsakligen använder våra system är Skatteverkets medarbetare. Verksamheten berör alla invånare och företag i landet genom att staten och medborgarna ytterst är Skatteverkets uppdragsgivare.

Många av de verksamhetsspecifika systemen och applikationerna utvecklas hos oss på IT-avdelningen. Förutom systemutveckling ansvarar IT-avdelningen för drift, underhåll, övervakning, informationsöverföring och internettjänst. Vi finns i Solna, Göteborg, Umeå, Visby, Västerås och Östersund.

Skatteverket står inför stora utvecklingsinsatser, och det är redan i dag möjligt att deklarera på internet och med mobiltelefonen. Under de närmaste åren kommer arbetet med att utveckla avancerade internettjänster och mobiltelefonilösningar för medborgarna att fortsätta. Vi samarbetar med andra myndigheter för att i framtiden möjliggöra för företag och medborgare att möta ett gemensamt gränssnitt mot samtliga myndigheter.

IT-avdelningens uppdrag

IT-avdelningens uppdrag är att leverera kostnadseffektiva och värdeskapande tjänster till Skatteverket.

Medarbetare på Skatteverkets IT-avdelning får goda möjligheter att utvecklas. Tack vare bredden finns goda chanser att prova olika arbetsuppgifter, byta teknikområden och få relevant kompetensutveckling.

Applikationsenheten

Applikationsenheten levererar all utveckling och förvaltning till Skatteverket och stöttar i verksamhetsutvecklingen. Enheten ansvarar för taktisk och operativ styrning av utvecklingsprocessen, arkitektur, metoder, verktyg och miljöer.

IT-serviceenheten

IT-service ansvarar för tillgänglig och kostnadseffektiv drift av samtliga IT-miljöer för produktion, utveckling och test. Enheten ansvarar även för drifttjänster och IT-support som är utlagda på entreprenad.

I uppdraget ingår också att utveckla och förvalta den tekniska infrastrukturen. Det innebär bland annat taktisk och operativ arkitekturstyrning av Skatteverkets infrastruktur.

Kompetenscenterenheten

Enheten ansvarar för att leverera kompetens till projekt och förvaltningsuppdrag, främst på uppdrag av leveransansvariga inom applikationsområdet men också direkt till våra beställare inom huvudkontoret. Det görs dels med egna medarbetare, dels med konsulter.

Planeringsenheten

Enheten arbetar med planering och uppföljning av IT-avdelningens verksamhet. Enheten består av tre funktioner: controlling, med stöd och styrning i processerna kring verksamhetsplanering, budget och prognos; leverantörsstyrning och ett projektkontor som ansvarar för att följa upp IT-avdelningens leveranser.

Strategienheten

Enheten ansvarar för strategiska frågor inom arkitektur, IT och utveckling och för Skatteverkets koncernarkitektur. Den beskriver hur verksamhet, information, applikationer och teknik hänger ihop och hur de olika delarna är beroende av varandra.

IT-avdelningen söker kontinuerligt nya medarbetare

Är du intresserad av att arbeta hos oss? Titta gärna under lediga jobb för att se vad vi söker just nu.

Lediga jobb

IT-avdelningen
Skatteverket

Till toppen