På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Jag förstår
Meny
Logotyp, till startsidan

Återbetalning av utländsk moms

Som svensk företagare kan du få betala moms i ett annat land för inköp du gör för den verksamhet som du bedriver i Sverige. Det kan till exempel vara moms vid affärsresor.

Du har aldrig rätt att göra avdrag för annat än svensk moms i momsdeklarationen. Däremot så har du i vissa fall rätt att få tillbaka den utländska momsen i det land där du betalat momsen.

Återbetalning av moms inom EU, elektronisk ansökan

Inom EU används från och med 2010 ett helt elektroniskt förfarande. Det innebär att du måste använda Skatteverkets e-tjänst "Momsåterbetalning inom EU" för att ansöka om återbetalning av moms hos en myndighet i ett annat EU-land. Du kan alltså inte ansöka på papper. För att ditt företag ska kunna använda e-tjänsten måste du först anmäla till Skatteverket vem som ska använda den för företagets räkning (behövs inte om du bedriver ditt företag som enskild firma och ska själv använda e-tjänsten). Det gör du på blanketten Anmälan - E-tjänster - Momsåterbetalning inom EU (SKV 4852). Den som ska använda tjänsten måste ha en e-legitimation. För det krävs ett svenskt personnummer.

Hur du använder e-tjänsten

Klicka på länken till e-tjänsten "Momsåterbetalning inom EU". Fyll i och skicka in ansökan enligt instruktionerna. Du kan inte komplettera ansökan i efterhand. 

Vi vidarebefordrar din ansökan till det andra landet och du får en elektronisk bekräftelse på att Skatteverket tagit emot den. Om ditt företag inte var momsregistrerat under den aktuella tiden kan du inte lämna någon ansökan.

Det andra landet handlägger din ansökan och skickar dig en bekräftelse via e-post på att din ansökan tagits emot. Du kan också få frågor från det andra landet via e-post om ansökan eller bli ombedd att skicka kopior eller i undantagsfall original av handlingar.

Utbildning för användare

Europeiska kommissionen har tagit fram en e-utbildning för användare av det elektroniska systemet för återbetalning av moms i andra EU-länder.

Utbildningen förklarar hur systemet fungerar på en övergripande nivå. Utbildningen är på engelska.

Fakturakopior

Du ska vanligtvis inte bifoga fakturakopior i din ansökan om återbetalning av moms. I stället ska du beskriva fakturorna med hjälp av de koder du hittar i e-tjänsten. Observera att vissa länder kan kräva elektroniska kopior på fakturor med belopp över en viss gräns. Är du osäker rekommenderas du att kontakta återbetalningsstaten för vidare information.

Minimibelopp

Du kan inte ansöka om återbetalning av mindre belopp än följande:

Minimibelopp återbetalning moms
Ansökningsperiod Minsta belopp
Minst tre kalendermånader men mindre än ett kalenderår 400 euro eller motsvarande i det andra landets valuta
Ett kalenderår eller det som återstår av ett kalenderår, även om det är mindre än tre månader 50 euro eller motsvarande i det andra landets valuta

Sista ansökningsdatum

Du måste ansöka senast den 30 september året efter det kalenderår ansökningsperioden avser. Du kan inte göra en ofullständig ansökan som du sedan kompletterar.

Under 2012 infaller den 30 september på en söndag och enligt svenska regler kan en ansökan då lämnas påföljande arbetsdag, d.v.s. den 1 oktober. Men det kan inte förutsättas att motsvarande regel finns i återbetalningslandet och en ansökan bör alltså även i år lämnas senast den 30 september.

Ansökan till länder utanför EU

Till länder utanför EU används inte Skatteverkets E-tjänst "Momsåterbetalning inom EU" utan där gäller respektive lands regler. Du ansöker om återbetalning genom att sända ansökan till respektive land enligt landets regler.

Återbetalning av moms inom EU
Skatteverket

Till toppen