På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Betalning av skatt

Betalning av skatt ska ske vid olika tidpunkter beroende på om ni är godkänd som lagerhållare eller inte.

Godkänd lagerhållare

Ni som är godkänd lagerhållare ska ha betalat skatt på kemikalier i viss elektronik senast den dag då deklarationen ska ha kommit in till Skatteverket.

Skatten anses betald först då den bokförs på Skatteverkets konto. Det räcker alltså inte att girera eller betala in skattebeloppet på förfallodagen. Skatten betalas genom insättning på lagerhållarens skattekonto (bankgiro 5050-1055) på samma sätt som exempelvis arbetsgivaravgifter och moms.

Referensnummer (OCR) krävs vid internetbetalning.

Om ni istället vill använda inbetalningskort kan ni beställa det på Skatteverkets webbplats eller via Skatteverkets servicetelefon 020-567 000, direktval 6704.

Ej godkänd lagerhållare

Ni som yrkesmässigt tillverkat, fört in eller tagit emot skattepliktiga elektronikvaror från ett annat EU-land (mer information om vad som menas med EU-land under avsnittet Definitioner) utan att vara godkänd lagerhållare, ska ha betalat skatt för varorna senast fem dagar efter att varorna tillverkades eller fördes in till Sverige, eftersom det då gått fem dagar sedan den skattepliktiga händelsen inträffade.

Skatten anses betald först då den bokförs på Skatteverkets konto. Det räcker alltså inte att girera eller betala in skattebeloppet på förfallodagen.Skatten betalas genom insättning på ert skattekonto (bankgiro 5050-1055) på samma sätt som exempelvis arbetsgivaravgifter och moms.

Referensnummer (OCR) krävs vid internetbetalning.

Om ni istället vill använda inbetalningskort kan ni beställa det på Skatteverkets webbplats eller via Skatteverkets servicetelefon 020-567 000, direktval 6704.

Skatteverket

Till toppen