På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Ta emot i EMCS

När avsändaren har lagt in en leverans i EMCS måste det också göras en mottagningsrapport i EMCS. Det går det endast att göra via e-tjänsten EMCS och via web services.

Godkänd upplagshavare, registrerad varumottagare och tillfälligt registrerad varumottagare

När avsändaren har skapat ett elektroniskt administrativt dokument (e-AD) i EMCS, med dig som mottagare, kan du se informationen i systemet.

Ser du direkt att något är fel, innan leveransen har kommit fram, kan du gå in och rapportera det i EMCS genom att använda ”Rapportera fel i e-AD”. Där kan du välja om du trots allt kommer att ta emot varorna eller om du avvisar leveransen. När leveransen avvisas måste avsändaren välja en annan mottagare.  

Du kan även lämna ett förklaringsmeddelande i de fall du vill informera avsändaren om något som berör en pågående transport. Till exempel att transporten är försenad på grund av olycka. Vänligen observera att förklaringsmeddelandet inte ersätter mottagningsrapporten.

När leveransen har kommit fram ska du kontrollera att den stämmer överens med det som står i e-AD:t. Sedan ska du omedelbart, eller senast inom fem dagar, göra en mottagningsrapport i EMCS.

Tänk på att det inte går att rätta en felaktig mottagningsrapport i efterhand och att mottagningsrapporten inte ersätter punktskattedeklarationen.

Det första du gör när du ska göra en mottagningsrapport är att fylla i rätt ankomstdag. Systemet fyller automatiskt i dagens datum, om varorna har ankommit någon annan dag måste du alltså ändra det.

Om det som levererats överensstämmer med det som står i e-AD:t ska du kryssa i rutan att samtliga varor har mottagits och sedan trycka på knappen Bekräfta. Då visas en kvittens att mottagningsrapporten har lämnats in.

I det fall då det som levererats inte överensstämmer med det som står i e-AD:t finns tre alternativ, acceptera leveransen med anmärkning, inte acceptera leveransen eller delvis acceptera leveransen.

Leverans accepterad med anmärkning

Du kan acceptera leveransen med anmärkning exempelvis när du upptäcker att det har kommit fram mindre av en vara än vad som angivits i e-AD:t. När du accepterar en leverans med anmärkning så betyder det att du tar över skatteansvaret för alla de varor som du har tagit emot. E-AD:t avslutas i EMCS.

Leverans ej accepterad

Du kan välja att inte acceptera leveransen, exempelvis när de levererade varorna inte stämmer överens med din beställning. Avsändaren har då fortfarande kvar skatteansvaret och måste skicka varorna till någon annan.

Leverans delvis accepterad

Du kan välja att delvis acceptera leveransen, exempelvis när en del av de levererade varorna inte stämmer överens med din beställning och du bara vill ta emot en del av leveransen. Avsändaren har då fortfarande kvar skatteansvaret för den del som du inte tar emot och måste skicka dessa varor till någon annan.

Skattebefriad organisation

För skattebefriade organisationer, som exempelvis ambassader, som tar emot varor under skatteuppskov från ett annat EU-land gäller en särskild rutin, eftersom de inte själva kan lämna mottagningsrapport i EMCS. När en leverans är på väg till en sådan organisation blir den kontaktad av Skatteverket.

Skatteverket

Till toppen