På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Anlita ett ombud för ett företag

Ett ombud kan via Skatteverkets e-tjänster utföra ärenden eller ta del av information för ditt företags räkning. Du har automatiskt behörighet att använda många av Skatteverkets e-tjänster för ditt företags räkning om du är registrerad hos Bolagsverket som vd eller ensam firmatecknare.

Ett ombud kan företräda ditt företag i vissa skattefrågor, till exempel att deklarera elektroniskt, läsa företagets moms- och arbetsgivardeklarationer eller få åtkomst till företagets skattekonto. Även om du har anlitat ett ombud är det du som har ansvaret för att lämnade uppgifter är fullständiga och riktiga.

1

Bestäm vad ombudet ska kunna göra

Ta ställning till vad ombudet ska kunna göra genom att ge henne eller honom en viss behörighet. Om ombudet till exempel ska kunna deklarera åt dig via Skatteverkets e-tjänster är det behörigheten Deklarationsombud som är aktuell.

2

Meddela oss vem som ska vara ditt ombud

Det snabbaste och enklaste sättet är att använda e-tjänsten Ombud och behörigheter. Använder du e-tjänsten spar du tid, risken att göra fel är mindre och du kan få interaktiv hjälp. De som kan använda e-tjänsten är privatpersoner, enskilda firmor, aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag och ekonomiska föreningar. Du kan ha flera ombud om du vill.

Om du föredrar att använda blankett är det ett par saker som är extra viktiga att komma ihåg för att ombudet ska få sin behörighet så snabbt som möjligt:

  • Företagets vd får bara skriva under om han eller hon är firmatecknare (gäller deklarationsombud).
  • Namnteckningarna måste i vissa fall bevittnas av två personer (se respektive blankett).
3

Ta bort ett ombud

Meddela oss via e-tjänsten Ombud och behörigheter eller skicka in en blankett om du vill ta bort ett ombud.

Hur vill du ha beslutet?

Efter att du meddelat oss att du vill ha, ändra eller ta bort ett ombud gör Skatteverket ett antal kontroller. Sedan skickar vi ett beslut till både dig som vill ha ombudet och den som ska bli ombud. Om du vill ha beslutet elektroniskt kan du gå in på minameddelanden.se och skaffa en säker e-brevlåda.

Anlita ett ombud för ett företag
Skatteverket

Till toppen