På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Redovisningscentraler för taxi

Under 2017 kommer du som har tillstånd att bedriva taxiverksamhet att behöva börja föra över uppgifter från varje fordons taxameterutrustning, trådlöst och digitalt, till en så kallad redovisningscentral.

Från redovisningscentralen förs uppgifterna sedan över till Skatteverket, när Skatteverket begär det. Avsikten med redovisningscentralerna är att bidra till konkurrens på lika villkor och ge en bättre fungerande taxinäring. Skatteverket kommer att använda uppgifterna för att bättre kunna utföra skattekontroller.

Transportstyrelsen kommer att ta hand om registret över redovisningscentralerna och det är till dem redovisningscentralerna ska meddela om de saknar information från en taxameter. Transportstyrelsen kommer även att utfärda tillstånd till redovisningscentraler och utöva tillsyn över dem.

Från den 1 januari 2017 är det möjligt att ansöka om att få driva en redovisningscentral. Det gör du hos Transportstyrelsen.


Reglerna om redovisningscentraler för taxitrafik börjar gälla den 1 januari 2017, medan de regler som avser taxiföretagens skyldigheter ska börja gälla den 1 maj 2017. Detta för att de blivande redovisningscentralerna ska hinna bli godkända och starta upp, innan skyldigheterna för taxiföretagen börjar gälla.

Redovisningscentraler för taxi
Skatteverket

Till toppen