På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

För närvarande har vi vissa störningar i telefonin till skatteupplysningen.

Logotyp, till startsidan

Säkerhet

En säkerhetslösning måste vara tillräckligt säker för det ändamål som den ska användas för. Dessutom ska den vara enkel att använda.

Vi har bedömt att e-legitimationen är en tillräckligt säker lösning för våra
e-tjänster. Samma bedömning har även andra myndigheter, kommuner m.fl. gjort, som erbjuder e-tjänster där det krävs en e-legitimation.

När du loggar in och då du skriver under kontrollerar vi hos utgivaren att
e-legitimationen är giltig. Det innebär att det är säkrare att lämna till exempel deklarationsblanketten elektroniskt än via papper, då vi direkt kan kontrollera att det verkligen är du som vill lämna uppgifter till oss.

Vad händer om det händer?

Om någon, trots alla säkerhetsåtgärder, skulle komma åt din e-legitimation och använda den för att utföra någon av våra e-tjänster i ditt namn så kommer det att upptäckas, antingen av oss eller av dig själv.

Spärra id-handling

Om du förlorat din e-legitimation eller misstänker att den på något sätt missbrukas ska du omedelbart spärra den. Detta gör du hos den utgivare som utfärdat e-legitimation.

En säkerhetslösning måste vara tillräckligt säker för det ändamål som den ska användas för. Dessutom ska den vara enkel att använda
Skatteverket

Till toppen