På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Navet – hämta uppgifter om folkbokföring

Genom aviseringssystemet Navet kan alla myndigheter mot en avgift enkelt, snabbt och säkert hämta folkbokföringsuppgifter elektroniskt.

Uppgifterna i Navet är aktuella eftersom ändringar i folkbokföringen slår igenom direkt. Den mottagande myndigheten avgör vilka uppgifter som hämtas och på vilket sätt – förutsatt att myndigheten har rätt att ta del av uppgifterna.

Prenumerera

Det går att prenumerera på nyheter från Navet. Det behövs ett program som hämtar information i RSS-format.

Informationstjänsten kan bara användas av myndigheter

Företag och privatpersoner kan vända sig till:

Tjänster i Navet

Navet hämtar uppgifter direkt från folkbokföringens register. I registret finns alla personer som är folkbokförda i Sverige, har ett personnummer eller ett samordningsnummer. De uppgifter som finns i registret är bland annat namn, personnummer, sekretessmarkering, folkbokföringsadress, civilstånd och barn.

Det finns flera olika tjänster i Navet för att hämta uppgifter från folkbokföringen:

Detaljerad information om vad uppgifterna innehåller, tjänsterna, hur leveransen sker, vilka filformat som gäller samt hur ni beställer finns i den allmänna beskrivningen och i den tekniska beskrivningen.

Läs också vår information om skyddade personuppgifter när ni börjar använda Navet:  

Vilka uppgifter finns i Navet och vad får en myndighet ta del av?

Genom Navet kan myndigheten exempelvis få del av

  • personnummer
  • samordningsnummer
  • namn och tilltalsnamnsmarkering
  • folkbokföringsfastighet, kommun och län
  • bostadsadress, inklusive lägenhetsnummer och särskild postadress (om annan än bostadsadress)
  • utlandsadress
  • distrikt
  • civilstånd
  • födelsehemort eller födelseort i utlandet och födelseland
  • medborgarskap
  • make, registrerad partner, barn, föräldrar, vårdnadshavare och annan person som den registrerade har samband med inom folkbokföringen
  • avregistrering från folkbokföringen (avliden, utvandrad eller försvunnen).

En myndighet får ta del av uppgifterna om myndigheten behöver dem inom den egna verksamheten och får behandla uppgifterna med stöd av personuppgiftslagen (PUL) eller motsvarande registerförfattning.  Alla myndigheter får dock ta del av uppgift om personnummer eller samordningsnummer, namn, adress, folkbokföring, distrikt samt avregistrering från folkbokföringen - även om myndigheten inte får behandla uppgifterna i sitt register.

Vem ansvarar för uppgifterna som hämtas genom Navet?

Skatteverket ansvarar för de uppgifter som finns i folkbokföringens register.

När en myndighet tagit emot folkbokföringsuppgifter genom Navet är det den myndigheten som ansvarar för att uppgifterna inte behandlas i strid med personuppgiftslagen. Det är alltså mottagaren som ansvarar för behandling och eventuellt utlämnande av uppgifter efter det att de lämnats från Navet. Det gäller oavsett om mottagaren har ett eget datasystem för uppgifterna, eller om mottagaren har anlitat en servicebyrå dit uppgifterna enligt mottagarens önskemål ska levereras.

Beställning

Använd Beställningsblankett Navet (SKV 7777) som finns längst ner på sidan då myndigheten ska börja använda Navet. När Skatteverket får in en beställning börjar avtalet mellan myndigheten och Skatteverket att gälla. Då beställningen har registrerats skickar vi en orderbekräftelse.

Tekniska problem eller komplettera en beställning

Vid tekniska problem med en beställning eller om en aviseringsfil uteblir, mejla oss och ange beställnings-id samt en beskrivning av problemet.

Om ni vill komplettera en beställning, mejla oss och ange beställnings-id samt vilken term eller vilka termer som ska läggas till i beställningen.

När får vi leveranser från Navet?

Leveranser sker tisdag till lördag, alltså dagen efter normal kontorsarbetsdag. De ärenden som eventuellt registrerats under lördag och söndag aviseras på tisdag tillsammans med de ärenden som registrerats på måndag.

Då en helgdag infaller mitt i veckan sker ingen avisering dagen efter. Om vi avviker från rutinerna så informerar vi alla kunder om detta.

Priser och fakturering

Avgiften beror på vilken tjänst ni väljer och består av en fast del och en rörlig del, se prislistan nedan. Vi fakturerar en gång per kvartal.

Om ni har frågor om fakturor eller vill ändra fakturaadress, mejla oss och berätta vad ni behöver hjälp med.

Kontakta oss

Hör av er om ni har frågor om våra tjänster, beställningar, fakturor och innehåll i filer.

Telefon 010-574 80 50 (ordinarie arbetsdagar kl. 08:00 - 16:00)

Navet - hämta uppgifter om folkbokföring
Skatteverket

Till toppen