På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Utlägg och vidarefakturering

Här kan du läsa om vilka regler som gäller när du fakturerar utlägg du gjort för en kunds räkning, och när du köper en vara eller tjänst för annans räkning som ska vidarefaktureras.

Om du fakturerar ett utlägg som du gjort för en kunds räkning ska du inte ta ut moms.
För att det ska anses vara ett utlägg (och inte till exempel en vidarefakturering), måste följande villkor vara uppfyllda:

  • kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören
  • du får inte göra något vinstpålägg, vilket innebär att kunden ska betala samma belopp till dig som du betalat till leverantören och
  • beloppet ska behandlas som ett utlägg i din bokföring.

Beloppet för utlägget ska bokföras på ett avräkningskonto och inte på något konto som
påverkar resultatet. Du får inte dra av den ingående momsen, men din kund kan ha avdragsrätt. Du bör därför bifoga en fakturakopia på utlägget när du fakturerar kostnaden till din kund. Det kan vara fråga om utlägg när en byggentreprenör betalar markanskaffnings- och fastighetsbildningskostnad eller ersättning för gatumark för en kunds räkning, eller när ett inkassoföretag gör ett utlägg för ansökningsavgiften till Kronofogden.

Vidarefakturering

Om du köper en vara eller en tjänst för att sälja vidare, till exempel för att utnyttja rabatter, måste du själv bokföra inköpet som vanligt. Du får dra av momsen och ska sedan redovisa moms på försäljningen. Det finns alltså inget hinder för att du redovisar moms på försäljningar som inte hör till din huvudsakliga verksamhet.

Skatteverket

Till toppen